در سال ۲۰۰۳، رانندگان خودروهای اسپرت باید به دیدن پورشه کاینهای سریعتر در پشت سر خود و راه دادن به آنها عادت میکردند. عصر شاسیبلندهای پرفورمنس فرارسیده بود. در طول پانزده سال بعد، پورشه و دیگر خودروسازان این فرمول را اصلاح و کلاس جدید از سوپر شاسیبلندها را ایجاد کردند که حالا نهفقط خودروهای اسپرت بلکه حتی سوپراسپرتها را هم شرمنده میکردند. حال نیز پورشه کاین توربو GT مدل ۲۰۲۲ این فرمول را به سطح بالاتری ارتقاء داده است.
ویژگیها
در نگاه اول، کاین توربو GT چندان متفاوت از کاین توربو کوپه به نظر نمیرسد. البته ورودیهای هوای بزرگتر در دماغه، سقف مشکیرنگ فیبر کربنی و نه یکی بلکه دو اسپویلر در عقب از ویژگیهای خاص این نسخه هستند اما در کل تفاوت چندانی با همتای ضعیفتر خود ندارد. البته اگر از نزدیک به این دو مدل نگاه کنید شاید متوجه شوید که توربو GT نزدیک ۲ سانتیمتر ارتفاع کمتری از توربو دارد. زیر کاپوت اما همهچیز جذابتر میشود زیرا پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاین از نو تنظیم و به اگزوز تیتانیومی مجهز شده است.
به لطف این اقدامات، حالا خروجی موتور از ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور در کاین توربو به ۶۴۰ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. این یعنی توربو GT نسبت به لامبورگینی اوروس که پیشرانه و پلتفرم مشترکی با آن دارد، تنها ۱۰ اسب بخار ضعیفتر است و در گشتاور کاملاً باهم برابر هستند. برای مدیریت کردن این نیروی بیشتر، توربو GT به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک با تعویض دندههای سریعتر و سامانهٔ چهارچرخ محرک آب خنک مجهز شده که قویتر از واحد هوا خنک در کاینهای ضعیفتر است. فنرهای بادی سفتتر، ترمزهای کربن سرامیکی بهاندازهٔ پیتزای خانواده و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب تهاجمیتر هم پکیج کاین توربو GT را تکمیل میکنند.
پرفورمنس
ترکیب ویژگیهای مذکور باهم بهاندازهای خوب است که کاین توربو GT را به دومین شاسیبلند سریعی تبدیل میکند که تاکنون توسط موتورترند آزمایش شده است. البته در این بخش رقابت آنقدر نزدیک است که برای تعیین خودروی سریعتر باید به عدد اعشار دوم متوسل شویم. پورشه ظرف ۳.۰۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳۲ ثانیه طی میکند درحالیکه لامبورگینی اوروس در همین آزمایشها ظرف ۲.۹۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳۱ ثانیه طی کرد و به سریعترین شاسیبلند در تاریخ موتورترند تبدیل شد.
بااینحال، پورشه در ترمز گیری و هندلینگ پسرعموی ایتالیایی خود را مغلوب میکند. این خودرو از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۲ متر متوقف میشود که ۶۰ سانتیمتر از لامبورگینی کوتاهتر است. توربو GT همچنین پیست Figure-8 را هم ظرف ۲۳.۲ ثانیه با میانگین شتاب جانبی ۰.۸۸ جی طی میکند که نهتنها از تایم ۲۳.۵ ثانیهای و شتاب جانبی ۰.۸۷ جی اوروس بهتر است بلکه بسیاری از سدانهای اسپرت مثل بامو M3 کامپتیشن xDrive، کادیلاک CT4-V و CT5-V بلکوینگ و حتی خودروهای اسپرتی همچون ۹۱۱ کاررا ۴S و ۷۱۸ کیمن و باکستر GTS 4.0 از خود پورشه را هم شرمنده میکند.
در دنیای واقعی نیز کاین توربو GT چیزی فراتر از صرفاً یک کراساوور سریع است. این ماشین جذابیت رانندگی فوقالعادهای دارد و با وجود ۲.۲ تن وزنی که روی دوش پیشرانه قرار دارد، احساس سبکی و چابکی به راننده میدهد. موتور V8 قدرت بسیار زیادی تولید میکند و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم مثل PDK دوکلاچهٔ معروف پورشه عمل کرده و با تعویض دندههای کاملاً دقیق، از توان پیشرانه بهخوبی استفاده میکند. فرمان دقیق و سریع پورشه با بازخوردی شگفتانگیز در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک و ترمزهای بزرگتر به شما این امکان را میدهد که با شدت وارد پیچها شده و با همان شدت از آنها خارج شوید زیرا سیستم کنترل گشتاور بُرداری در ترکیب با سیستم فرمان گیری چرخهای عقب موجب میشود بتواند به قوانین فیزیک بخندید.
البته با همهٔ اینها، در کاین توربو GT هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد. بهعنوانمثال، هرچند تعلیق سفت در پیست خوب است اما روی خیابانهای واقعی میتواند خشن و ناراحتکننده باشد. همچنین توربو GT علیرغم تمام جذابیتهایش میتواند خیلی زود خستهکننده شود زیرا هرچند بسیار شبیه اوروس احساس میشود اما هرگز آن جذابیت و زرقوبرق ظاهری لامبورگینی را ندارد.
قیمت
کاین توربو GT را با قیمت پایهٔ ۱۸۲,۱۵۰ دلار که در نمونهٔ مورد آزمایش به ۲۰۸,۸۵۰ دلار رسیده هرگز نمیتوان خودروی ارزانقیمتی دانست اما در مقایسه با سوپر شاسیبلندها، این رقم شگفتانگیز است. تنها رقیب واقعی آن از لحاظ پرفورمنس یعنی لامبورگینی اوروس را در نظر بگیرید که قیمت آن از نزدیک ۲۲۰ هزار دلار آغاز میشود. همچنین قیمت بنتلی بنتایگا اسپید در حالی از حدود ۲۴۰ هزار دلار آغاز میشود که در آزمایش مقایسهای موتورترند مغلوب کاین توربوی معمولی شد. قیمت آستونمارتین DBX هم هرچند از حدود ۱۸۰ هزار دلار شروع میشود اما حتی از کاین توربو هم کندتر است. در همین حال، نه بخش M بامو و نه مرسدس-آامگ هیچکدام خودرویی تولید نکردهاند که بتواند حریف توربو GT شوند (بامو X6 M کامپتیشن و مرسدس GLE63 S در حد این پورشه نیستند).
جمعبندی
هرچند بهطورقطع نمیتوان گفت که پورشه کاین توربو GT از لامبورگینی اوروس بهتر است یا نه اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد بلکه مهم این است که کاین توربو GT یکی از نابترین، جذابترین و لذتبخشترین شاسیبلندهایی محسوب میشود که تاکنون روی جاده آمده است. کاین که برای اولین بار بخش سوپر شاسیبلندها را پایهگذاری کرد، شاید با رشد این کلاس و ورود رقبای جدید کمی به حاشیه رفته بود اما حالا با این نسخهٔ جدید دوباره نام خود را سر زبانها انداخته است.
مشخصات فنی پورشه کاین توربو GT
Porsche Cayenne Turbo GT 2022 |
|
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خالص | ۲۲۵۳ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۸ به ۴۲ جلو/عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۹۳ میلیمتر |
طول | ۴,۹۴۳ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۳ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۲.۰ متر |
شتاب جانبی | ۱.۰۷ جی |
تایم پیست Figure-8 | ۲۳.۲ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۱۸۲,۱۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۲۰۸,۸۵۰ دلار |