دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تبدیل زباله به کمپوست طی ۴۸ ساعت در آشپزخانه!

تبدیل زباله به کمپوست طی ۴۸ ساعت در آشپزخانه!

دیجیزا/ یک دستگاه جدید قادر است ضایعات و پسماند مواد غذایی را در آشپزخانه طی ۴۸ ساعت به کمپوست تبدیل کند.
 استفاده از کمپوست یک روش عالی برای استفاده از پسماندهای غذایی است، اما تبدیل این پسماندها به کمپوست ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد و طی فرآیند تبدیل، بوی بدی می‌دهد و یا حشرات را جذب کند. اکنون یک دستگاه جدید موسوم به “کالیا”(Kalea) ادعا می‌کند که تنها در مدت دو روز قادر است پسماند مواد غذایی را به کمپوست تبدیل کند.

“کمپوست”، پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتا پایدار حاصل از فرآیند پوسش است. پوسش یا کمپوست کردن، عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری، همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد. این عمل شاید کهن‌ترین روش بازیافت باشد. مواد آلی موجود در توده مصرفی برای کمپوست از ضایعات کشاورزی، مواد خوراکی و زباله‌هایی است که از راه تجزیه هوازی و بی‌هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل می‌شوند که به عنوان کود در کشاورزی مصرف می‌شود. فرآیند کمپوست بسیار ساده است و به‌ دست افراد با تجربه در خانه‌های خود، کشاورزان در زمین‌هایشان و به شکل صنعتی نیز انجام می‌شود. کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم‌هایی است که توانایی شکستن مولکول‌های درشت مواد آلی را دارند.

این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می‌شود یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به‌ شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند. منیزیوم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک‌های کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک می‌شود. کمپوست، خاک بسیار غنی و مورد استفاده است که در مکان‌هایی همچون در باغ‌ها، محوطه سازی، باغداری، و کشاورزی به عنوان کود به کار می‌روند. کمپوست به عنوان یک آفت کش طبیعی برای خاک نیز شناخته می شود و در خاک اکوسیستم‌ها برای کنترل فرسایش زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب و به عنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید است.

“کالیا” که توسط یک تیم آلمانی متشکل از دانشمندان مواد، مهندسان و باغداران ایجاد شده است، به اندازه یک سطل آشغال آشپزخانه است و جای کمی در آشپزخانه می گیرد.

همه در خانه های خود پسماندهای غذایی از جمله گوشت، ماهی یا لبنیات تولید می کنند و آنها را به سطل زباله می ریزند، در حالی که با استفاده از “کالیا” خواهند توانست از کمپوست ایجاد شده برای اهداف مختلفی از جمله کمک به رشد گل و گیاه خانگی خود استفاده کنند.

این دستگاه با فشار دادن یک دکمه فعال می شود و سپس پسماندها را در محفظه اول خود خرد و خشک می کند و فرآیند تبدیل آن به کمپوست را شروع می کند. پس از اتمام این فرآیند، مواد آلی به محفظه دوم ریخته می شوند.

به گفته طراحان، دما، رطوبت و هوادهی در محفظه اول برای تسریع در متابولیسم میکروارگانیسم های موجود در زباله بهینه شده است و گزارش شده که این باعث می شود که میکروب ها مواد را خیلی سریع‌تر از آنچه در یک انباشت منظم کمپوست تجزیه می کنند، تجزیه کنند.

سپس کمپوست حاصل به محفظه دوم که یک سطل قابل جابجایی در قسمت پایین دستگاه است، ریخته می شود که کاربران می توانند آن را بیرون آورده و داخل باغچه خود خالی کنند.

با اینکه بوی بد زیادی در فرآیند کمپوست ایجاد می شود، اما “کالیا” از فیلترهای هوا که قابل تعویض نیز هستند، برای جذب بوی بد و عدم انتشار آن بهره می برد.

“کالیا” نام خود را از یک واژه در زبان هاوایی به معنای “مملو از شادی” گرفته است.

قیمت برنامه ریزی شده برای این محصول پس از تولید انبوه، ۸۹۹ یورو (۱۰۵۶ دلار) است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *