دیجیزا/ اخیراً، کانال رسمی Weibo مدیاتک پوستری را نشان داد که در آن مراسم جدید مدیاتک برای رونمایی از تراشه ۶ نانومتری در تاریخ ۱ بهمن ۹۹ گزارش شده بود. هر چند به خود معماری اشاره مستقیم نشده بود اما شایعات این را می گفتند. حالا گزارش شده که تراشه دایمنسیتی ۱۱۰۰ و دایمنسیتی ۱۲۰۰ تاریخ ۱ بهمن ۹۹ معرفی خواهند شد.

دایمنسیتی ۱۱۰۰ و دایمنسیتی ۱۲۰۰
این تراشه ها با یک فناوری برتر و یک تجربه ارتقا یافته ارائه می شوند. ما قبلا به شما اطلاع داده ایم که احتمالاً اولین تراشه ۶ نانومتری با کارایی بالا Dimensity 1200 را مشاهده خواهیم کرد. براساس منابع، عملکرد رسمی نظری داده های آن می تواند Snapdragon 865 را شکست دهد. همچنین شاید نامش دایمنسیتی ۲۰۰۰ باشد.

در حال حاضر، یک وبلاگ نویس Weibo می گوید که علاوه بر تراشه Dimensity 1200 یک تراشه Dimensity 1100 نیز وجود خواهد داشت. ضمنا Dimensity 1100 نسخه اصلاح شده Dimensity 1200 با اسم رمز mt6893 است. این تراشه با فرکانس کاهش یافته عرضه خواهد شد و از معماری ۶ نانومتری بهره می برد. برای پردازنده مرکزی از چهارهسته Cortex A78 به همراه چهارهسته Cortex A55 استفاده می کند.

اما شایعاتی نیز وجود دارد که می گوید ممکن است از معماری سه کلاستره ۱ + ۳ + ۴ استفاده کند. به هر حال فرکانس اصلی به حدود ۲.۶GHz کاهش می یابد. همچنین در این تراشه GPU اورکلاک نشده است. علاوه بر این، ISP تا ۱۰۸MP را پشتیبانی می کند، در حالی که پارامترهای صفحه پشتیبانی شده به وضوح FHD و همچنین رفرش ریت ۱۴۴Hz می رسند. (mt6893 از FHD+ تا رفرش ریت ۱۶۸Hz پشتیبانی می کند). بقیه ویژگی های پشتیبانی شده شامل حافظه UFS 3.1 و حافظه LPDDR4x است. به عبارت دیگر، ما با یک تراشه میان رده روبرو هستیم.

همانطور که برخی منابع ادعا می کنند، مدیاتک سفارشات تراشه های ۵ نانومتری را از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند مستقر در چین از جمله OPPO ، VIVO و Honor دریافت کرده است. انتظار می رود که به تدریج در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ تولید انبوه و ارسال شود.

دایمنسیتی ۲۰۰۰ با معماری ۵ نانومتری
با این حال، این سفارشات برای تراشه فوق الذکر نیستند (زیرا براساس گره فرایند ۶ نانومتری است). به احتمال زیاد، ما در مورد تراشه Dimensity 2000 صحبت می کنیم که فرایند ۵ نانومتری را ارایه می کند. همان وبلاگ نویس Weibo معتقد است که تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ از معماری های جدیدی مانند Cortex X2 و Cortex A79 و در کنار Mali G79 استفاده خواهد کرد.

به هر حال، عجیب نیست که سازنده تراشه تایوانی این همه تراشه را طراحی می کند آن هم زمانی دولت ایالات متحده شرکتهای چینی را یکی پس از دیگری تحریم می کند. بنابراین هر دلیلی وجود دارد که فکر کنیم تولید کنندگان عمده گوشی های هوشمند چینی از کوالکام به MediaTek روی می آورند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که تراشه های جدید دایمنسیتی می توانند موفق باشند؟