مجله ایلیاد/ جامع‌ترین آنالیز درباره‌ی میزان تاثیر هواپیماها بر روی گرمایش زمین، نشان داده است که نقش هواپیماها در گرمایش زمین بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تقریباً دو برابر شده است. رشد سریع صنایع هوایی، تلاش‌ها برای کاهش نقش آن‌ها در گرمایش زمین را بی‌نتیجه کرده است. به گفته‌ی «دیوید لی» از دانشگاه منچستر متروپولیتن، رشد این صنعت طی دو دهه، بسیار سریع و حیرت‌انگیز بوده است.

در این مطالعه تاثیر پروازهای هوایی تا سال ۲۰۱۸ مد نظر قرار گرفته است و کاهش شدید فعالیت این صنعت پس از بروز همه‌گیری کروناویروس در نظر گرفته نشده است. البته دانشمندان اذعان دارند که حتی کروناویروس نیز نمی‌تواند اثر کاهشی مثبتی در بلند مدت داشته باشد.

پرواز دارای اثرات پیچیده‌ای بر روی اقلیم است. به‌عنوان مثال دودهای ناشی از موتورهای جت باعث تشکیل ابرهایی می‌شود که می‌تواند با منعکس کردن پرتوهای زمینی اثر گرمایشی داشته باشد. از طرف دیگر این ابرها می‌توانند با منعکس کردن پرتوهای خورشیدی اثر سرمایشی نیز داشته باشند. به‌طور مشابه، اکسیدهای نیتروژن ناشی از موتور هواپیماها، می‌تواند شکل‌گیری اُزون را افزایش دهد. اُزون گاز گلخانه‌ای است که می‌تواند متان را به عنوان یک گاز گلخانه‌ای دیگر از بین ببرد.

محققین با در نظر داشتن این اثرات متناقض، از مدل‌های کامپیوتری برای به‌دست آوردن بهترین تخمین‌ها از اثر صنعت هوایی بر گرمایش زمین استفاده کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که به‌عنوان مثال، اثر دود ناشی از موتورهای جت در گرمایش زمین نصف چیزی است که تا کنون تصور می‌شد. البته آن‌ها اذعان دارند که این دودهای کم دوام، به نسبت انتشارات دی‌اکسیدکربن ماندگار اثر گرمایشی بیشتری دارند.

محققین در مجموع این‌چنین نتیجه گرفته‌اند که پروازهای هوایی مسئول ۳.۵ درصد از گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی است. در گذشته تصور بر این بود که صنعت هوایی مسئول ۵ درصد از گرمایش زمین است. البته در این مطالعه، نقش صنعت هوایی در انتشار ۲ درصد از دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر در نظر گرفته نشده است.

از سال ۲۰۰۰ تا کنون، نقش ۳.۵ درصدی صنعت هوایی تقریباً ثابت مانده است، ولی از آنجا که دیگر منابع گرمایش نیز به سرعت رشد کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که تا سال ۲۰۱۸ نقش صنعت هوایی در گرمایش زمین دو برابر شده است.

استفاده‌ی صنایع هوایی از سوخت‌های زیستی نیز نمی‌تواند جوابگو باشد، چون تولید خود این نوع سوخت‌ها نیز اثرات گرمایشی بر روی زمین دارد. به هر حال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت، می‌تواند یکی از راه‌های کاهش انتشارات مضر به اتمسفر زمین باشد.