بسیاری از مردم کشورهای غربی بر اساس عادات فرهنگی خود در داخل منزل با کفش های بیرون خود تردد می کنند و در مقابل مردم کشورهای شرقی و اسلامی مقید به عدم ورود کفش به داخل منزل هستند. این موضوع دستمایه مطالعه جدید پژوهشگران شده است.

ممکن است این سوال برای بسیاری از مردم پیش آمده باشد که آیا باید کفش هایم را در محیط داخل خانه در بیاورم؟ به طور کل مردم کشورهای غربی عادت به تردد در محیط منزل با کفش بیرون داشته و در هنگام ورود به خانه هایشان، کفش خود را عوض نکرده یا از پا خارج نمی کنند.

دکتر اما دیویس (Emma Davies) برای مطالعه این موضوع به بررسی و آزمایش آلودگی های شایع و رایج در کفش های مورد استفاده در هنگام تردد در محیط خارج از خانه پرداخته و اعلام کرد:  آزمایش ‌ها نشان داده ‌اند که کفش‌ های شما بیش از حد تصور، آلوده بوده و در بیشتر مواقع حاوی باکتری‌ های مدفوع هستند.

از جمله خطرناک ترین آلاینده ها و عوامل بیماری زای موجود در کفش ها می توان به باکتری بسیار مرگبار ای کولی (E. coli)شاره کرد که می ‌تواند از کف توالت‌ های عمومی به پای شما منتقل شود.

این باکتری همچنین در مدفوع سگ‌ ها و سایر حیوانات شهری نیز وجود داشته و شما می توانید با کف کفش هایتان آن را وارد محیط خانه کرده و خود و سایر افراد ساکن در منزل را در معرض خطری جدی قرار دهید.

نتایج یک مطالعه که در دانشگاه آریزونا، ایالات متحده انجام شد، نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از باکتری های موجود در کفش های شما می توانند در هنگام ورود با کفش به داخل منزل،  به کف خانه منتقل شود.

 متاسفانه آلودگی و تهدیدات سلامتی ناشی از ورود با کفش به منزل، منحصر به میکروب ها و عوامل بیماری زای مختلف نبوده و کفش‌ ها همچنین می ‌توانند مواد شیمیایی سرطان ‌زا که از گرد و غبار کنار جاده ‌ها جمع ‌آوری می ‌شوند را به منزلتان وارد کنند. علاوه بر این انواع  آفت ‌کش ‌های مشکل ‌ساز نیز در این مطالعه شناسایی شدند.

در خاتمه گفتنی است اگر چه قرار گرفتن انسان در معرض مقدار منطقی و اندک کثیفی و آلودگی موجب تقویت سیستم ایمنی شده و برای شما خوب است، اما برای دستیابی به مزایای این کار نیازی به ورود با کفش به منزل نبوده و شما می توانید با انجام اقداماتی ساده مانند باغبانی یا حضور در طبیعت، در معرض میکروب ها قرار بگیرید.

 اگر اینبار قصد داشتید با کفش وارد خانه شوید، بیشتر فکر کرده و نهایتا اگر کسی نیز قصد داشت با کفش وارد محیط منزل شما شود، تعارف را کنار گذاشته و به وی تذکر دهید.