دیجیزا/ نتایج چند تحقیق مختلف که به‌تازگی منتشرشده‌اند نشان می‌دهد واکسن سل یا همان ب ث ژ با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر حملات ویروسی و پیشگیری از عفونت، می‌تواند در برابر کرونا و به‌طور خاص برای افراد کهن‌سال مفید باشد.
 
از زمان آغاز بیماری همه گیر کووید ۱۹، دانشمندان در تلاش بوده اند تا روش درمانی یا واکسن مؤثری جهت مقابله با ویروس عامل این بیماری تهیه کنند. در این میان آن‌ها همچنین به داروهایی توجه کرده اند که می توانند همان کار را انجام دهند.

داروی مالاریا هیدروکسی کلروکین یکی از این موارد است. با این حال، متخصصان نتوانسته اند هیچ مدرک قطعی مبنی بر مؤثر بودن این داروها در درمان کرونا پیدا کنند.

به‌تازگی گروهی از محققان هلندی ادعا کردند که واکسن ب ث ژ ممکن است در مبارزه با بحران کرونا به حفظ امنیت بهداشت جهانی کمک کند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد واکسن ب ث ژ یا Bacille Calmette-Guerin یا BCG که در اصل علیه بیماری سل ساخته می‌شود، یک اقدام پیشگیرانه مؤثر در برابر عفونت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

محققان می‌گویند ممکن است ب ث ژ در برابر کرونا نیز مؤثر بوده و در حال حاضر مشخص شده این واکسن از افراد مسن در برابر عفونت‌های تنفسی نیز محافظت می‌کند. این واکسن در بسیاری از کشورها جز برنامه واکسیناسیون سراسری بوده و به کودکان تزریق می‌شود.

هم‌اکنون یک مطالعه بالینی تصادفی دو سو کور از سوی پژوهشگران دانشگاه Radboud در هلند نشان می‌دهد برای مقابله با بحران کرونا باید به‌ طور جدی تری به واکسن ب ث ژ توجه کرد. این مطالعات به‌طور فعال از حدود دو سال پیش و قبل از همه گیری کرونا شروع شده بود و با شیوع کووید ۱۹ پژوهشگران تلاش خود را بر بررسی تأثیر این واکسن روی ویروس سارس ۲ معطوف کردند.

محافظت از سالمندان در برابر عفونت
به گفته محققان، ۱۹۸ نفر بیماران بالای ۶۵ سالی که در بیمارستان بستری شده بودند به دو گروه تقسیم شده و به‌طور تصادفی در هنگام ترخیص واکسیناسیون ب ث ژ یا دارونما را دریافت کردند. همه شرکت کنندگان به مدت یک سال تحت نظر قرار گرفتند تا مشخص شود آیا این واکسن می‌تواند از آن‌ها در برابر طیف وسیعی از عفونت‌ها محافظت کند یا خیر.

 در ادامه، پزشکان با بررسی شرایط این افراد دریافتند که ۴۲/۳ درصد از افراد مسن گروه افرادی که دارونما دریافت کرده بودند به عفونت مبتلا شدند، در حالی که این رقم در گروه دریافت کننده واکسن ب ث ژ فقط ۲۵ درصد بود.

محافظت در برابر بیماری‌های ویروسی
یافته‌های پژوهشگران هلندی نشان می‌دهد شرکت کنندگان واکسینه شده با واکسن ب ث ژ به‌طور متوسط ۱۶ هفته پس از واکسیناسیون، نشانه‌های اولین عفونت را بروز دادند، در حالی که این زمان برای گروه دریافت کننده دارونما، ۱۱ هفته بوده و از سوی دیگر هیچ تفاوتی در عوارض جانبی این افراد وجود نداشت.

مهم‌ترین یافته این مطالعه، حاکی از این حقیقت است که ب ث ژ می‌تواند به‌طور عمده از انسان در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت کند. افراد مسن واکسینه شده با واکسن ب ث ژ نسبت به سالمندانی که دارونما دریافت می‌کردند، ۷۵ درصد عفونت تنفسی کمتری داشتند. اگرچه به نظر می‌رسد بیشترین عامل عفونت‌های تنفسی منشأ ویروسی دارند اما اینکه ب ث ژ در برابر کووید ۱۹ به‌طور مؤثر عمل می‌کند یا نه هنوز اثبات نشده است.

واکسنی ایمن و مؤثر
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تزریق واکسن ب ث ژ به افراد مسن بی‌خطر است و می‌تواند از آن‌ها در برابر عفونت‌های مختلف محافظت کند. از سوی دیگر چندین مطالعه موازی دیگر در حال انجام است که به‌طور خاص در مورد اثرات ب ث ژ بر ویروس کرونا متمرکز است و نتایج یک مطالعه جدید که اخیراً در مجله Cell Reports Medicine، نشان می‌دهد که واکسن ب ث ژ دارای یک اثر تحریک کننده کلی بر سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند در برابر کرونا هم مؤثر باشد.

به گزارش دیجیزا این واکسن در برنامه واکسیناسیون سراسری کشور ایران نیز قرار داشته و تقریباً همه مردم در کودکی این واکسن را دریافت کرده اند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Cell منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.