دیجیزا/وقتی صحبت از محافظت از بشریت در برابر تغییرات اقلیمی باشد، بیل گیتس، میلیاردر و موسس کمپانی مایکروسافت ترجیح می‌دهد به جای فرار از کره زمین، در صدد نجات آن برآییم.

گیتس در جریان پادکست Sway نشریه نیویورک تایمز می‌گوید که فرار به کره مریخ -رویای ایلان ماسک، موسس کمپانی فضایی اسپیس اکس و دیگر متفکرین آرمان‌شهرگرایی تکنولوژیک- چیزی نیست که به عقیده او بهترین گزینه ممکن باشد. او این بحث را پیش می‌کشد که کارهای مهم‌تری برای انجام دادن در زمین داریم، برای مثال کاهش ردپای کربنی صنایع مختلف یا توسعه و توزیع واکسن‌. در قیاس با تمام این‌ها، گیتس قادر به درک تمایل به سفر -یا فرار- به سیاره سرخ نیست.

اگر منصف باشیم، گیتس در جریان این پادکست به ماسک نیز ادای احترام کرد و گفت آنچه او با کمپانی تسلا و اتومبیل‌های الکتریکی به دست آورده «یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی است که یک نفر در طول تاریخ برای کمک به حل مشکلات اقلیمی ارائه کرده است.»

اما او در عین حال گفت که ساخت اتومبیل‌های الکتریکی در قیاس با کاری که باید برای تمیز کردن دیگر صنایع صورت بگیرد آسان است. به همین ترتیب او عقیده دارد که سرمایه‌گذاری روی موشک‌های فضایی و سفر به مریخ به جای تمرکز روی مشکلات کنونی، اساسا باعث فرصت‌سوزی می‌شود. او می‌گوید: «ما اساسا در حوزه‌های دشوار کار خاصی نمی‌کنیم: حوزه‌هایی نظیر فلزات، ملات و گوشت. و متاسفانه چیزهایی که مردم به آن فکر می‌کنند -مانند برق و اتومبیل‌های تک‌سرنشین- تنها یک سوم از مشکل را تشکیل داده‌اند. بنابراین باید روی دو سوم باقی مانده کار کنیم».

وقتی صحبت از موشک‌ها و خصوصا موشک‌هایی که ما را به مریخ می‌برند باشد، گیتس ترجیح می‌دهند پول‌ها را صرف چیزهایی نظر واکسن‌ها یا دیگر تدابیر لازم برای کمک به مردم حاضر روی زمین کنیم. گیتس در جریان Sway گفت: «نه، من از طرفداران مریخ نیستم. آدم‌های زیادی را می‌شناسم که طرفدار مریخ هستند. اما من یکی از آن افراد نیستم.»

به عبارت دیگر وقتی هدف تحلیل مقرون به صرفگی و کارایی باشد، واکسن‌ها همواره برنده می‌شوند – و بیل گیتس هم آدمی است که راه حل‌های کاربردی را ترجیح می‌دهد.
منبع:
Futurism