ناسا از مردم برای شناسایی ابرهای مریخ دعوت کرده است و با جمع‌سپاری این بخش از تحقیقات قصد دارد داده‌های تهیه شده از این سیاره را سریع‌تر تجزیه‌وتحلیل کند.

کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان با استفاده از پلتفرم «زونیورس» (Zooniverse) به دانشمندان ناسا برای شناسایی ابرهای مریخ کمک کنند. نام‌نویسی در این پروژه با مراجعه به وب‌سایت زونیورس انجام می‌شود. در حقیقت این پروژه با نام «شناسایی ابرها» (Cloudspotting) از مردم دعوت می‌کند تا عکس‌های جمع‌آوری شده توسط «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) ناسا را که از سال ۲۰۰۶ در مدار سیاره‌ی سرخ مشغول فعالیت است، بررسی کنند.

مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) خاطرنشان کردند: «این اطلاعات ممکن است به پژوهشگران کمک کند تا بفهمند که چرا با وجود آنکه شواهد فراوان از جو بسیار غلیظ‌تر مریخ در گذشته حکایت دارند، امروزه چگالی اتمسفر این سیاره فقط ۱ درصد چگالی جو زمین است.»

در تصاویر فروسرخ MRO که توسط ابزار Mars Climate Sounder تهیه شده است، ابرها به صورت کمان‌هایی ظاهر می‌شوند. تا کنون اما دانشمندان ناچار بودند خودشان دنبال این ویژگی‌ها در تصاویر بگردند.


پدیدار شدن ابرهای مریخ در داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ به‌صورت یک قوس است.

حالا به گفته‌ی مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت «این تیم برای غربال کردن داده‌ها در زونیورس، یعنی شناسایی قوس‌ها، به کمک نیاز دارد تا دانشمندان بتوانند به طور مؤثرتری محل وقوع آن‌ها را مطالعه کنند.»

در حالی که زمین و مریخ شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و هر دو دارای ابرهای غنی از یخ هستند، اما سیاره‌ی سرخ همچنین ابرهایی دارد که از کربن دی‌اکسید یا یخ خشک تشکیل شده‌اند. بررسی انواع ابرها به دانشمندان کمک می‌کند تا ساختار جو میانی مریخ را که تقریبا ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بالاتر از سطح سیاره قرار دارد، مشخص کنند.

«مارک اسلیپسکی» (Marek Slipski) پژوهشگر پسا دکترای آزمایشگاه پیشرانش جت گفت: «می‌خواهیم بفهمیم که چه چیزی باعث تشکیل ابرها می‌شود. به‌ویژه ابرهای یخی آب که می‌توانند اطلاعاتی از چرخه‌ی آب و فصول جابه‌جایی آن به ما بیاموزند.»

این پروژه همچنین می‌تواند به مطالعات اقلیمی طولانی‌مدت کمک کند تا دانشمندان بهتر علت از بین رفتن جو مریخ را درک کنند. موضوعی که ممکن است به دلیل فرسایش جوی در طول قرن‌ها باشد.

مقامات ناسا افزودند: «یک نظریه نشان می‌دهد که سازوکارهای گوناگونی می‌توانند آب را به جو بالایی مریخ ببرند و در آنجا تابش خورشیدی مولکول‌های آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌کند.»

هیدروژن حاصل از این فرآیند، به اندازه‌ای سبک است که تابش خورشیدی می تواند به راحتی آن را به فضا جابه‌جا کند. علاوه بر فعالیت‌های مدارگرد شناسایی مریخ، مأموریت دیگر ناسا به نام «ماون» (MAVEN) هم در حال تجزیه‌وتحلیل این پدیده است.