دیجیزا/دانشمندان انگلیسی از ساخت یک اسپری بینی جدید به عنوان عامل پیشگیری موثر کرونا خبر دادند که با استفاده از آن فرد تا دو روز نسبت به ویروس کرونا مصونیت خواهد داشت و دیگر نیازی به استفاده از ماسک یا فاصله گیری اجتماعی نیست.

  دانشمندان انگلیسی یک اسپری بینی جدید ساخته اند که می تواند تا دو روز از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند بنابراین می توان گفت که این اسپری جدید نوعی واکسن کوتاه مدت کرونا به حساب می آید. به گفته پژوهشگران و دست اندرکاران این پروژه، اسپری فوق برای تولید انبوه آماده می شود. دانشمندان قصد دارند طی چند ماه و با تولید گسترده این اسپری های بینی، انها را بدون نسخه پزشک و از طریق داروخانه ها در دسترس مردم قرار دهند. 
دکتر ریچارد موکس (Richard Moakes)، محقق ارشد این گروه تحقیقاتی، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که وی به فرمول این اسپری بینی اطمینان داشته و از طریق این اسپری می توان جامعه را از محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی نجات داده و همه شرایط را به موقعیت پیش از کرونا بازگراند. 
گفتنی است در نوامبر سال گذشته، محققانی که از آوریل سال ۲۰۲۰ روی این اسپری جدید کار می کردند، اعلام کردند که تست های آزمایشگاهی نشان می دهد که این اسپری فرد را تا ۴۸ ساعت از ابتلا به ویروس کرونا مصون نگه داشته و از گسترش آن جلوگیری می کند.

لازم به توضیح است که این اسپری بینی که هنوز نامگذاری نشده است، از موادی ساخته شده که قبلاً برای استفاده پزشکی تأیید شده اند ، به این معنی که برای انسان ها بی خطر بوده و نیازی به تأیید مجدد آن نیست.

به گفته کارشناسان، این اسپری بینی که به زودی در داروخانه های انگلیس در دسترس مردم قرار خواهد گرفت ترکیبی از یک ماده ضد ویروسی به عنوان کاراگینان (Carrageenan) و  همچنین از محلولی به نام ژلان (gellan) تشکیل شده است.

کاراگینان عمدتا در غذاها و مواد غذایی مانند خمیر و کره به عنوان ماده ضخیم کننده استفاده می شود و ژلان یک ماده ژل ساز است که به دلیل توانایی چسبندگی به سلول های داخل بینی انتخاب می شود. ژلان توانایی پاشیده شدن به درون قطرات ریز داخل حفره بینی، جایی که می تواند سطح را به طور مساوی پوشانده و در محل تحویل ویروس بماند .
عملکرد این اسپری بینی جدید روی ویروس کرونا چگونه است؟ 

این اسپری بینی جدید با ترکیبات گفته شده، در مواجهه با ویروس کرونا در بینی، آن را مسدود کرده و با کپسول کردن آن در روکشی که ویروس قادر به فرار از آن نیست، به جلوگیری از فعالیت ویروس می پردازد و  به این ترتیب می توان آن را واکسنی محسوب کرد که تاثیرگذاری آن تنها دو روز است. در این صورت نفس کشیدن برای فرد ایمن خواهد بود حتی اگر در معرض یک بیمار کرونایی قرار گیرد چرا که با این اسپری ویروس های کرونا در سیستم تنفسی فرد، غیر فعال و بی ضرر خواهند شد. 

به گفته موکس این محصول می تواند بسیار سریع به عنوان یک داروی موثر در دسترس مردم قرار گیرد. این تیم تحقیقاتی بحث توزیع درست و موثر این دارو را نیز در نظر گرفته اند تا هرچه زودتر به توقف همه گیری کرونا کمک کنند. 

در ضمن لازم به توضیح است که واکسن های بینی با واکسن های عضلانی تفاوت هایی دارند. این واکسن ها در مقایسه با واکسن های عضلانی می توانند فرد را برای مدت زمان کوتاه محافظت کنند در حالی که واکسن های عضلانی معمولا بیش از یک فصل، یک سال یا بیشتر ایمنی ایجاد می کنند. استفاده از واکسن های اسپری بینی نه تنها ساده است بلکه باعث کاهش استفاده از مواد مصرفی پزشکی مانند سوزن، سرنگ و … می شود که به طور قابل توجهی بر هزینه کلی سیستم واکسیناسیون تأثیر می گذارد.