اولین بنچمارک پردازنده Sapphire Rapids Xeon Platinum 8472C HBM اینتل منتشر شده است. به نظر می‌رسد این پردازنده عملکرد بهتری از پردازنده پرچم‌دار ۸۴۹۰H داشته باشد. در ادامه بنچمارک Xeon Platinum 8472C را بررسی خواهیم کرد.

 امروز یکی از افشاگران توییتری پردازنده های دارای پهنای باند حافظه بالا (HBM) سری Sapphire Rapids را با پردازنده های غیر HBM این سری مقایسه کرده است. پردازنده های Xeon Platinum 8490H با ۶۰ هسته در مقابل پردازنده Xeon Platinum 8472C با ۵۲ هسته قرار گرفته است. 

پردازنده Xeon Platinum 8472C از حافظه HBM برخوردار است و هنوز در مرحله نمونه مهندسی قرار دارد. این پردازنده پرچم‌دار از ۶۰ هسته و ۱۲۰ رشته تشکیل شده و ۱۱۲.۵ مگابایت کش L3، ۱۲۰ مگابایت کش L2 و سرعت کلاک تک هسته‌ای ۳.۵ گیگاهرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پردازنده Xeon Platinum 8490H از محدوده توان PL1 حدود ۳۵۰ وات برخوردار است و محدوده توان PL2 به ۴۲۰ وات می‌رسد. حداکثر توان نیز ۷۶۴ وات گزارش شده و دما نیز حداکثر به ۹۶ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

دیگر پردازنده یعنی Xeon Platinum 8472C به HBM مجهز شده و با ۵۲ هسته، ۱۰۴ رشته، ۹۷.۵ مگابایت کش L3 و ۱۰۴ مگابایت کش L2 عرضه می‌شود. سرعت کلاک تک هسته‌ای نیز به ۳.۰ گیگاهرتز می‌رسد. توان طراحی گرمایی با دیگر پردازنده یکسان است، اما بیشترین دما ۸۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. انتظار داریم که این پردازنده از ۶۴ گیگابایت حافظه HBM2e برخوردار باشد.

بنچمارک پردازنده Xeon Platinum 8472C

در تست CPU-Z، دو پردازنده Xeon Platinum 8490H و ۸۴۷۲C عملکرد تقریباً یکسانی دارند و ۸۴۹۰H کمی بهتر ظاهر شده است. با این حال در تست تک هسته‌ای ۸۴۷۲C کمی بهتر است. در بنچمارک V-Ray پردازنده ۸۴۷۲C به امتیاز ۹۵۰۱۴ دست یافته و تا ۳۲ درصد سریع‌تر بوده است.

باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد پردازنده های مجهز به HBM سری Sapphire Rapids به نوع کاربرد بستگی دارد و نرم‌افزارهای نیازمند به پهنای باند حافظه بیشتر با آن بهتر عمل خواهند کرد. پردازنده ۸۴۷۲C همچنین با فرکانس بالاتر، حتی از پردازنده های دارای هسته‌های بیشتر نیز بهتر ظاهر می‌شود.