خراسان/ نتایج یک بررسی نشان می‌دهد بطری‌های پلاستیکی که برای شیر خوردن نوزادان به کار می‌روند، می‌توانند به صورت میانگین، یک میلیون ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر منتشر کنند.
 شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، انسان تعداد زیادی از ذرات ریز پلاستیک را که با شکستن قطعات بزرگ‌تر پلاستیک تشکیل شده‌اند، مصرف می‌کند، اما اطلاعات بسیار کمی درباره عواقب بهداشتی آن در دست است.
محققان در ایرلند میزان انتشار میکروپلاستیک را در ۱۰ نوع بطری کودک و لوازم جانبی ساخته شده از پلی پروپیلن، بررسی کردند.
آن ها از دستورالعمل‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی برای شرایط آماده سازی فرمول پیروی کردند؛ پژوهشگران، بطری‌ها را پاک سازی کردند و پس از خشک شدن، در آن‌ها آب تمیز ریختند. سپس، بطری‌ها را در دستگاه گذاشتند تا تکان داده شوند. پس از این مراحل، آب را زیر میکروسکوپ به مدت ۲۱ روز بررسی کردند. تیم تحقیق دریافت که بطری‌ها بین ۳/۱تا ۲/۱۶میلیون ریز ذره پلاستیک در هر لیتر آزاد می‌کنند.
آن ها تخمین زدند که به طور متوسط ​​کودک شیرخوار می‌تواند ۶/۱ میلیون ریز ذره پلاستیک در طول ۱۲ ماه اول زندگی خود منتشر کند.
جان بالند، محقق این پژوهش می‌گوید: قرارگرفتن در دمای بالا بیشترین تأثیر را در انتشار میکروپلاستیک دارد. نتایج این پژوهش در مجله «Nature Food» منتشر شد.