بزرگ‌ترین هواپیمای در حال پرواز دنیا به ارتفاع جدیدی رسید. شرکت استراتولانچ امروز هفتمین تست پرواز هواپیمای عظیم‌الجثه خود با نام راک را تکمیل کرد و به رکورد ارتفاع پروازی جدیدی نیز دست ‌یافت. این تست همچنین برای بررسی عملکرد سخت‌افزار دکل جدید نصب شده انجام شد. دکل موردبحث باعث پرواز هواپیمای مافوق صوت کوچک‌تر از ارتفاع خواهد شد و این هواپیمای کوچک را با سرعت‌های بیش از ۵ ماخ روانه آسمان خواهد کرد.

شرکت کالیفرنیایی استراتولانچ این هواپیما را برای حمل راکت‌ها و ماهواره‌ها و رساندن آن‌ها به استراتوسفر طراحی کرده است. از این لایه هوا به بعد می‌توان راکت‌ها و ماهواره‌ها را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کرد. راک از شش پیشرانه بوئینگ ۷۴۷ سود می‌برد که دو پیشرانه به‌صورت بغل‌به‌بغل قرار دارند و طول بال نیز به ۱۱۷ متر می‌رسد. در واقع راک هواپیمایی برای حمل وسایل تحقیقاتی مافوق صوت محسوب می‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ اولین اطلاعات از چنین وسیله تحقیقاتی مافوق صوتی را منتشر کرد. این کانسپت تالون A نام دارد و برای پروازهای مافوق صوت قابل تکرار با توانایی فرود و پرواز طراحی شده است. همچنین می‌توان تالون A را از طریق راک نیز به هوا فرستاد. استراتولانچ نسخه تست این وسیله مافوق صوت را که TA-Q نام دارد ماه پیش به نمایش گذاشته بود.

شرکت موردبحث همچنین مشغول نصب دکل ویژه موردنیاز برای حمل تالون A روی راک بوده است. این دکل از آلومینیوم و فیبر کربن ساخته می‌شود و دارای سیستم وینچی است که تالون A را بالا برده و در جای خود قرار می‌دهد. وزن دکل نیز به ۳۶۲۹ کیلوگرم می‌رسد و ۴.۳ متر از بخش مرکزی بال راک را اشغال می‌کند. استراتولانچ از زمان اضافه کردن دکل به هواپیما در حال تست متمرکز به‌ منظور کسب تأییدیه این پیکربندی جدید بوده و امروز با موفقیت آن را به انجام رسانده است. راک توانسته به مدت ۳ ساعت در صحرای موهاوه پرواز کند و در خلال تست نیز به ارتفاع ۸۲۰۰ متری رسیده که رکورد جدیدی برای این هواپیما محسوب می‌شود. این تست دیجیزا تأییدی بر عملکرد کلی و هندلینگ راک با وجود دکل بوده و نشان دهنده عملکرد فرود بی‌نقص آن است. برای اولین بار نیز وسیله تست TA-Q روی راک نصب بوده و این هواپیما با موفقیت آن را حمل کرده است. استراتولانچ به دنبال انجام اولین پرواز کامل با این هواپیما در اواخر سال جاری میلادی خواهد بود.

رئیس استراتولانچ می‌گوید:

پرواز امروز داستان موفقیت تیم استراتولانچ در افزایش توان عملیاتی و رسیدن به تست پرواز مافوق صوت را بازگو می‌کند. علاوه بر این تیم ما به رکورد ارتفاع پروازی جدیدی دست یافته است که نشان دهنده پرفورمنس موردنیاز برای حمل وسیله تحقیقاتی مافوق صوت خواهد بود.