دیجیزا/ «رابرت بروکمن»، مدیر عامل شرکت نرم افزاری «رینولدز» اوهایو و میلیاردر تگزاسی، به فرار مالیاتی، پولشویی و کلاهبرداری طی دو دهه گذشته متهم شد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که وی توانسته بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹، رقمی بالغ بر ۲ میلیارد دلار سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را از چشم دولت پنهان کند.

براساس مستندات پرونده، رابرت بروکمن ار طریق حساب‌های مربوط به شرکت‌های موسوم به «فراساحل» در «برمودا» و «نویس»، سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را مخفی کرده و در مستندات مالی نیز دست برده است.

از بین دارایی‌های که رابرت بروکمن با این پول خریداری کرده، مزرعه‌، خانه لوکس و قایق بادبانی فهرست شده که مالیاتی نیز برای آنها پرداخت نکرده است.

دادستان‌های آمریکایی پرونده نیز اعلام کردند که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، بروکمن از طریق یک شرکت شخص ثالث رقمی درحدود ۶۷.۸ میلیون دلار اوراق بهادار شرکت نرم افزاری را خریدار کرده است.

رابرت بروکمن، به عنوان مدیر عامل شرکت نرم افزاری، مجاز به انجام چنین کاری نیست و باید حتما مستندات حساب‌های مالی خود را شفاف سازی کند. چنین رویکردهایی می‌تواند بر قیمت سهام و معاملات تأثیرگذار باشد. با این وجود، وی بدون اطلاع سایر سهامدارن چنین رویکردهایی را در پیش گرفته است.

رابرت بروکمن با روش‌هایی که در پیش گرفته درنهایت توانسته حدود ۲ میلیارد دلار از درآمد خود را مخفی نگه دارد. علاوه بر مخفی‌کاری، اتهامات دیگری از جمله کلاهبرداری و دست بردن در اسناد مالی نیز دیده می‌شود.

هیئت منصفه دولت فدرال سانفرانسیسکو، کیفر خواست ۳۹ بندی شامل هفت فقره فرار مالیاتی، ۲۰ فقره کلاهبرداری، به علاوه اتهامات دیگری از جمله پولشویی و دستکاری در اسناد ومدارک را به پرونده وی ضمیمه کرده‌اند.

پرونده رابرت بروکمن، تنها پرونده‌ای نیست که فرار مالیاتی در آن درج شده و پرونده‌های دیگری نیز با همین مضمون در دست بررسی وزارت دادگستری قرار دارد. هرچند رقم پرونده رابرت بروکمن عددی بزرگ محسوب می‌شود.