شفقنا/ بر اساس تحقیقات جدید دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، بیش از ۸۰٪ افرادی که با COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند، در دوره ای از بیماری خود دچار مشکلات عصبی شده اند.

برای این مطالعه، محققان اولین ۵۰۹ بیمار COVID-19 را که از اوایل مارس تا آوریل ۲۰۲۰ در یک شبکه بیمارستانی در شیکاگو پذیرفته شده بودند، بررسی کردند. آنها دریافتند که بیش از ۴۲٪ از این بیماران وقتی افراد در ابتدا به دنبال مراقبت بودند، نوعی علائم عصبی داشتند. بعلاوه ، تقریباً ۶۳٪ در زمان بستری شدن در بیمارستان دچار مشکلات عصبی و ۸۲٪ در هر دوره از بیماری (از زمان شروع علائم از طریق بستری شدن در بیمارستان) دچار مشکلات عصبی بودند.

شایعترین علائم عصبی شامل موارد زیر است:
درد (۴۵٪)
سردرد (۳۸٪)
انسفالوپاتی، یا عملکرد ذهنی تغییر یافته (۳۲٪)
سرگیجه (۳۰٪)
اختلال در حس چشایی (۱۶٪)
از دست دادن بویایی (۱۱٪)
 هنگامی که بیماران مرخص می شدند، ۷۱٪ عملکرد ذهنی “مطلوبی” داشتند، در حالی که ۲۹٪ با مشکلات طولانی روانی روبرو بودند.

محققان نتیجه گیری کردند: این مطالعه فرکانس و دامنه تظاهرات نورولوژیک را نشان می دهد، که در بیش از چهار پنجم بیماران COVID ‐ ۱۹ بستری در سیستم شبکه بیمارستان ها رخ داده است.

علائم عصبی دقیقاً شامل چه مواردی است؟
به گفته انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، انسفالوپاتی به طور خاص ، اصطلاحی گسترده برای توصیف هر بیماری گسترده مغزی است که عملکرد یا ساختار مغز را تغییر می دهد.

انسفالوپاتی از نظر توانایی مراقبت از امور پس از خروج از بیمارستان با بدترین نتایج بالینی همراه بود و همچنین می بینیم که این بیماری فارغ از شدت بیماری تنفسی با مرگ و میر بالاتر همراه است.

انسفالوپاتی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله باکتری ها، ویروس ها، عوامل بیماری زا، تومورهای مغزی، افزایش فشار در جمجمه و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سموم است که می تواند منجر به علائم زیر شود:
کاهش تدریجی حافظه و توانایی شناختی
تغییرات ظریف شخصیت
عدم توانایی تمرکز
بی حالی
کاهش هوشیاری پیشرونده
کشش غیر ارادی
حرکت سریع و غیر ارادی چشم
لرزش
آتروفی عضله
ضعف
زوال عقل
تشنج
از دست دادن توانایی گفتن یا بلعیدن
پس از بهبودی افراد از ویروس، برخی با “سندرم مه” روبرو می شوند. “مردم از ICU بیرون می آیند و دارای وضعیت ذهنی بسیار جدی هستند.

در موارد شدید، حتی ممکن است فرد با توهم دست و پنجه نرم کند.

چرا COVID-19 باعث بروز مشکلات عصبی در افراد خاص می شود؟
علت انسفالوپاتی “چند عاملی” است و احتمالاً می تواند از التهاب سیستمیک، واکنشهای شدید ایمنی و خونریزی بیش از حد ناشی شود. عوامل خطر ناشی از ماندن در ICU، مانند هذیان، دوزهای آرامبخش و اختلال در چرخه های خواب / بیداری طبیعی نیز باید در نظر گرفته شوند.

در حال حاضر، درمان مشخصی برای علائم عصبی بدنبال تشخیص COVID-19 وجود ندارد، اما پزشکان می توانند مراقبت های حمایتی را ارائه دهند.