دیجیزا/ سازمان فضایی روسیه در نظر دارد ظرف سه سال آینده سامانه خوشه ای ماهواره ارتباطی ماراتون را در مدار زمین مستقر کند. این سامانه قادر است در زمینه امداد و نجات، اینترنت اشیا و سفرهای فضایی استفاده شود.
الکساندر کوزوونیکوف معاون مدیر عامل شرکت اطلاعات ماهواره ای رشنتف (Reshetnev) اعلام کرد که طی سه سال آینده استقرار ۲۶۴ ماهواره ارتباطی  IoT جهت راه اندازی سامانه خوشه ای ماهواره ارتباطی ماراتون انجام خواهد شد.

وی در ادامه توضیحات خود خاطر نشان کرد که در حال حاضر، ما حدود ۲ هزار متر مربع فضای خالی به عنوان سهیمه در مدار زمین داریم. این مناطق مناسب می توانند برای سازمان دهی، مونتاژ، ادغام و آزمایش این سامانه و استفاده جهت وسایل نقلیه فضایی مجهز شوند. هدف اصلی ما از این طرح، استقرار ماهواره هایی جهت توسعه فناوری اینترنت اشیا است.
شرکت رشنتف در حال حاضر روی طرح اولیه این سامانه کار می کند. طبق برنامه ارائه شده، سال آینده طرح مفهومی پروژه توسعه پیدا خواهد کرد و در در حال حاضر برنامه ریزی های لازم برای پرتاب شش ماهواره  نهایی این سامانه در سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شده است.

لازم به ذکر است که یوری اورلیچیچ معاون توسعه برنامه های مداری آژانس فضایی روسیه نیز  پیش از این اعلام کرده بود که نمونه های اولیه ماهواره های ارتباطی ماراتون تا چهار سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۴ میلادی ساخته می شوند. سیستم انتقال اطلاعات جهانی Marathon IoT / M2M بخشی از دیگر برنامه های جاه طلبانه روسیه خواهد بود که در آن از مجموعه خوشه ای ماهواره های نسل بعدی موسوم به  Sferaاستفاده می شود.

در خاتمه لازم به توضیح است که  مجموعه ماهواره های ماراتون قادر است خدماتی را برای جستجوی افراد در مناطق دور دست و غیر قابل شناسایی از جمله کوهستان های دورافتاده فراهم کند و در موارد خاص مانند عملیات جستجو و نجات، این داده ها مستقیماً به مراکز ذی ربط  منتقل می شوند.