از شش کارخانه عظیم در سراسر اروپا که فولکس‌واگن سال گذشته از آن‌ها سخن گفت تا برنامه‌های فورد برای ساخت دو کارخانه بزرگ باتری در تنسی و کنتاکی با شریک شیمیایی به‌نام اس‌کی اینویشن (SK Innovation) با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ میلیارد دلاری، همه ‌و همه از این حقیقت حکایت می‌کند و وسایل نقلیه برقی بدون شک در راهند؛ پس آماده باشید!

تعدادی از اعلامیه‌های اخیر تولید برقی نشان می‌دهد که انتقال به‌دنیای برقی با سرعت بالاتری رخ می‌دهد. فولکس‌واگن با انتشار چند اطلاعیه گام‌های بعدی را در برنامه تولید خودروهای برقی اروپایی برمی‌دارد.

ابتدا این شرکت یک‌میلیارد یورو (کمتر از ۱.۱ میلیارددلار) برای ساخت ID.4 تمام‌الکتریکی در کارخانه خود در اِمدن آلمان هزینه خواهد کرد. درمرحله بعد این خودروساز و سئات ۱۰ میلیاردیورو (۱۰.۶ میلیارددلار) را برای ارتقای امکانات تولید در سراسر اسپانیا بسیج خواهند کرد و فولکس‌واگن در بیانیه خود گفت که این مبلغ نشان‌دهنده «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی در تاریخ اسپانیا است.»

سراسر جهان درحال حرکت به‌سمت برقی‌ها هستند و هم‌زمان با سفر بایدن به‌کره‌جنوبی در هفته گذشته، هیوندای اعلام کرد که نخستین کارخانه اختصاصی خودرو الکتریکی و تولید باتری خود را در ایالات‌متحده در شهرستان برایان جورجیا خواهد ساخت.

تسهیلات جدید به‌هیوندای کمک خواهد کرد که حدود ۵.۵ میلیارددلار هزینه کند و درحالی که جزئیات بیشتر بعدا منتشر خواهد شد، هیوندای گفت که می‌تواند ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی را در کارخانه جدیدش بسازد.

هیوندای در اوایل سال ۲۰۲۳ احداث این کارخانه را آغاز خواهد کرد و تولید تجاری آن از نیمه نخست سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. همین تغییر در برخی کشورهای نفت‌دوست نیز اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال، لوسیدموتورز جزئیات بیشتری درمورد تاسیسات تولید خودروهای برقی آینده خود در این هفته در عربستان سعودی اعلام کرد. کارخانه جدید آن‌ها واقع در شهر اقتصادی ملک عبدالله قرار است تا اواسط این دهه تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کند. لوسید گفت که کارخانه جدید قادر به‌تولید ۱۵۰ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه در سال خواهد بود و دولت عربستان سعودی اعلام کرد که در ۱۵ سال آینده سرمایه و مشوق‌های لوسید را به‌ارزش ۳.۴ میلیارد دلار درمجموع ارائه خواهد کرد.

سایت اصلی تولید لوسید، جایی که تولید سدان آیر برقی در سپتامبر گذشته آغاز شد، در آریزونا قرار دارد. این درشرایطی است که خودروسازان ما را به‌خریداران بالقوه خودروهای برقی می‌شناسند و این‌که چگونه این سرمایه‌گذاری‌های هنگفت ممکن است بر خودروهای جدیدی که شما در سال‌های آینده خرید می‌کنید تاثیر بگذارد نیاز به‌گذشت زمان دارد. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری درتمام کارخانه‌های جدید، هزینه‌های مربوط به‌تهیه موادخام و مدیریت زنجیره‌تامین هنوز حالت عادی ندارد و همچنین با نوعی تورم در این بخش مواجهیم. تا جایی که امروز شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای برقی توسط خودروسازان هستیم و «سی‌ان‌بی‌سی» این هفته گزارش داد که برخی شرکت‌های خودروسازی، از جمله ریویان و تسلا قیمت خودروهای برقی خود را حدود ۲۰ درصد افزایش می‌دهند تا با افزایش هزینه‌ها در چند ماه گذشته مقابله کنند.

لوسید قیمت‌ها را کمی بیش از ۱۰ درصد افزایش داده است. «سی‌ان‌بی‌سی» اشاره کرد که کادیلاک قیمت کراس‌اوور تمام‌الکتریکی لایریک را قبل از عرضه در تابستان امسال، حدود پنج درصد افزایش داد. سوال این خواهد بود که در چه مرحله‌ای خودروهای برقی در مقادیر کافی تولید می‌شوند تا ‌مقرون‌به‌صرفه باشند و آیا ما درچند سال آینده قادر به‌درک و احساس چنین شرایطی خواهیم بود؟