ترس از عنکبوت و مارها در میان رایج ترین انواع ترس یا فوبیاها قرار دارد. بسیاری از بزرگسالان بالغ با دیدن یک عنکبوت روی دیوار می ترسند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که بهترین راه برای غلبه بر چنین ترس هایی، آشنایی بهتر با طبیعت است.

پس از بررسی بیش از هزار نفر، محققان دریافتند کسانی که احساس ارتباط با طبیعت می کنند، ترس کمتری از مار و عنکبوت دارند. علاوه بر این، کسانی که ارتباط قوی با طبیعت داشتند و از عنکبوت و مار نمی ترسیدند، اغلب تمایل شدیدی برای گذراندن وقت در طبیعت و انگیزه محافظت از آن را نشان می دادند.

دکتر یاکوب پولاک (Jakub Polák) از دانشگاه چارلز جمهوری چک و یکی از محققان این مطالعات در یک بیانیه رسانه ای می ‌گوید: تحلیل داده‌های ما یک تصویر واضح را نشان داد: هرچه بیشتر طبیعت را دوست داشته باشید و بخشی از آن را احساس کنید، کمتر در معرض خطر ابتلا به فوبیا و ترس از مار یا عنکبوت هستید. به گزارش دیجیزا،این امر یک اختلال اضطرابی است که می ‌تواند کیفیت زندگی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

پولاک  در ادامه توضیح می دهد که ارتباط با طبیعت ممکن است باعث شود مردم ترس کمتری از مارها و عنکبوت ها داشته باشند. با این حال، همچنین ممکن است افرادی که ترس کمتری از مارها و عنکبوت ‌ها دارند در نتیجه علاقه بیشتری به طبیعت داشته و ارتباط قوی ‌تری با محیط طبیعی احساس کنند.

محققان مشاهده کردند که افراد مسن و آنهایی که در مناطق کمتر شهری زندگی می کنند کمتر از عنکبوت و مار می ترسند. به گزارش دیجیزا،این اتفاق دلیل دیگری برای گذراندن زمان بیشتر در فضای سبز و حیات وحش فراهم می کند. گفتنی است که مزایای گسترده گذراندن وقت در طبیعت، مانند بهبود خلق و خو، سلامتی بهتر و استرس کمتر، به خوبی مستند شده است. 

به گفته محققان ارتباط با طبیعت، می تواند طیف گسترده ای از اثرات مثبت را به همراه داشته باشد. دکتر پولاک در این باره گفت که در این مطالعه ما متوجه شدیم که ارتباط با طبیعت ممکن است از ایجاد فوبیای حیوانات جلوگیری یا در صورت وجود ترس، مقابله با چنین ترسی را تسهیل کند.

به گزارش دیجیزا،همچنین ارتباط با طبیعت دارای مزایای سلامتی زیادی بوده و می تواند منجر به دانش بیشتر و نگرش مثبت تر نسبت به حیوانات، همراه با مسئولیت زیست محیطی بیشتر شود.

به گزارش دیجیزا، محققان در مورد رواج چرا آراکنوفوبیا و اوفیدیوفوبیا توضیح می دهند که این ترس ها را می توان در انگیزه تکاملی انسان برای بقا ردیابی کرد. بسیاری از مارها و عنکبوت ها سمی هستند و تهدیدی واقعی برای انسان به شمار می روند. این به ویژه برای انسان های اولیه که در شرایط بسیار سخت تری زندگی می کردند صادق بوده است.

با این حال، با ورود به دوران مدرن، این ترس ها بیشتر از اینکه کمک کننده باشند، مانع هستند و بسیاری از مردم از ترس از عنکبوت یا مار شاکی بوده و می گویند که این امر در در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند. 
به گزارش دیجیزا،شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی People and Nature منتشر شده است.