آی تی رسان/ بیشتر بازی‌های بزرگ بر دوش سری‌های موفق قبلی خود ایستاده‌اند. بازی Ghost of Tsushima ویژگی‌های یک بازی جهان باز را به زیبایی به ‌تصویر می‌کشد. Ghost of Tsushima از فرمول مجموعه بازی Assassin’s Creed کمک فراوانی گرفته است. این بازی مانند نسخه ژاپنی آن است، همان چیزی که هواداران آرزو داشتند. البته این غیر منصفانه است که این بازی سامورایی فوق‌العاده Sucker Punch را تنها یک کپی تصور کنیم.

 Ghost of Tsushima با بهره گیری از هنر، تاریخ و فرهنگ ژاپن و همچنین سنت‌های سامورایی یک سبک کاملا متفاوتی را ارائه می‌دهد. در طول یک ماجراجویی گسترده، بازیکنان با داستانی درمورد ایده‌آل‌های متناقض عزت و انتقام و دوئل‌های پرهیجان با کاتانا و لحظاتی آرامش مواجه می‌شوند. با دیجیزا‌رسان و بررسی این بازی همراه باشید.

از نظر ساختاری، بازی Ghost of Tsushima سه بخش دارد که هرکدام تقریبا به طور کامل به یک قسمت از جزیره‌ای عظیم اختصاص دارد. جزیره Ghost of Tsushima دولت فئودال ژاپن را توصیف می‌کند. جایی که درختان گیلاس شکوفه‌های بی‌پایانی را به زمین و آسمان رها می‌کنند. سوار بر اسب وفادار خود (که نام آن را اوایل بازی انتخاب می‌کنید) میان قلعه‌های اشغالی توسط مغول‌ها، معابد بودایی و زیارتگاه‌های کوهستانی به جستجو می‌پردازید. به تدریج با انجام مأموریت‌های مختلف مهارت، تسلیحات و ابزار جدیدی در اختیار شما قرار می‌گیرد. از “fast travel” گرفته تا تصمیم‌های مهم لحظه‌ای، انتخاب‌های زیادی در اختیار دارید. مأموریت‌های ثانویه و محتوای اصلی یک بازی بی‌نظیر با بالای ۵۰ ساعت گیم‌پلی را تشکیل می‌دهد.

داستان بازی Ghost of Tsushima
داستان بازی از مجموعه‌ای از “قصه‌ها” تشکیل شده است که بسیار لذت‌بخش هستند. هر قصه یک روایت پندآموز متفاوت درباره مردانگی و شجاعت دارد. قصه‌ها اغلب جنگ‌های گسترده و دوئل‌های شرافتمندانه را شرح می‌دهند. قصه‌های اختصاصی و چندبخشی هریک از متحدان شما نیز به همان اندازه ارزشمند است. یک سوم قصه‌های شهروندان تفاوت چندانی ندارند و کم و بیش تکراری هستند، البته این بیشتر برای کمی طولانی‌تر جلوه دادن بازی است. تنها نکته منفی قابل توجه مراحل نامشخص یا تحقیق و ردیابی است که منجر به لحظات گیج کننده بین اهداف می‌شود.

“Jin Sakai” یک بازمانده از نبرد با مغول‌ها، قهرمانی است که دنیا تابه‌حال به خود ندیده است. او به عنوان بهترین سامورایی قبیله خود آموزش دیده است. تنش بین وظایف خانوادگی و عدالت قلب داستان او را تشکیل می‌دهد. گروهی کوچک و وفادار که هرکدام نقص‌هایی دارند، او را همراهی می‌کنند. داستان‌بازی به طور کلی پرده از وقایع بحث برانگیز و وحشتناک جنگ بر می‌دارد و گاها از چاشنی امید و طنز استفاده می‌کند. 

بازی غم و اندوه زنی که نوه‌های خود را در جنگ از دست داده است، احساس گناه بازماندگان و بهای گرانی که پس از شکست در جنگ همراه دارد را به تصویر می‌کشد. به دلیل سبک متفاوت داستانی بازیکنان به ندرت طعم پیروزی را می‌چشند. برای مثال سعی به نجات خانواده یک بازمانده می‌کنید، ولی متاسفانه درمی‌یابید همسر و فرزندان او پیش‌تر کشته شده‌اند. Sucker Punch تمرکز زیادی بر درد و رنج و نابسامانی‌های جنگ دارد.

محیط بازی Ghost of Tsushima
وقتی با نشانگر جایی را علامت گذاری می‌کنید جهت نسیم به آن تغییر می‌کند تا شما راحت‌تر به مقصد خود برسید. پرندگان و روباه‌ها شما را به سمت چشمه‌های آب گرم و زیارتگاه‌ها هدایت می‌کنند. تغییرات آب و هوا فضای جالبی فراهم می‌کند، جنگل‌های مه‌آلود و ترسناک، طوفان‌های سهمگین که خبر از حضور دشمنان می‌دهند. حتی می‌توانید با نشستن روی حصیر به سرودن شعر هایکو بپردازید. همه این‌ها ژاپنی ایجاد می‌کند که ارزش جنگ‌های شما برای نجات را دارد.

با گشت و گذار در نقشه Ghost of Tsushima نیز می‌توانید تسلیحات، زره و حتی یک متحد جدید نیز بدست آورید. چشمه‌های آبگرم شفا‌بخش و زیارتگاه‌های موجود در مکان‌های صعب‌العبور و وِردهای جدید برای تقویت توانایی‌هایتان را پیدا کنید. غارها و مخفیگاه‌های مختلفی در نقشه وجود دارد که در آن‌ها جایزه‌های جالبی برای شما در نظر گفته شده است.

ارتش مغول‌ها و فرمانده آن، خوتون خان یکی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های منفور دنیای گیمینگ را ارائه می‌دهد. با دانش از راز و رمز سامورایی‌ها، تاکتیک‌های خوتون بسیار بی‌رحمانه و فجیع است و مشتاقانه سعی در شکست شما دارد. به دلیل جلوه بصری، الگوهای حمله و تسلیحات مختلف زیردستان خوتون نیز مبارزات مهیج و چالش برانگیزی ایجاد می‌کنند.

مکانیک مبارزات بازی Ghost of Tsushima
در مواجهه با دشمنان، بازیکنان از دو سبک مبارزه بهره می‌برند. اولی سیستم نبرد “melee” با اتکا بر توانایی کاتانا و موضع‌گیری‌های مختلف آن است. نبردها کشنده و دقیق هستند و ترفندهای دفاعی کمی چالش برانگیز و سرگرم کننده است. با موضع‌گیری اختصاصی مقابل شیوه نبرد دشمن، زیر نظر گرفتن حرکات او و واکنش سریع نقش حیاتی دارند. انیمیشن‌های با کیفیت بالا یک نبرد پرسرعت سینماتیک به بازیکنان می‌بخشد.

سبک دوم، نفوذ پنهانی و ترور دشمنان است. با گذشت زمان ابزارهای مختلفی در این سبک به “Jin Sakai” کمک می‌کنند، که گزینه‌های درگیری با دشمنان را افزایش می‌دهد. هر دو سبک بسیار لذت بخش هستند و استفاده از آنها هیچ عواقبی ندارد. بنابراین سبک مبارزه خود را در هر موقعیت متناسب با علاقه خود انتخاب کنید.

هردو سبک مجموعه‌ای از “Upgrade” ‌های مخصوص خود را دارند، که بسیاری از آنها گزینه‌های جدیدی برای مبارزه فراهم می‌کنند. در نیمه اول بازی مهارت‌های کاربردی مانند: ضربات محکم و دفع تیرِ کمان‌ها را دریافت می‌کنید. البته این یعنی بعدا باید امتیازهای خود را برای موارد کم اهمیت‌تر مصرف کنید. البته در نیمه‌ دوم بازی نیز تسلیحات و زره‌های قوی‌تری به شما تعلق می‌گیرد.

Ghost of Tsushima برای به تصویر کشیدن عواطفی مانند خشونت، عصبانیت و حتی جنبه عرفانی خود از فیلم‌های ژاپنی الهام می‌گیرد. Sucker Punch حتی یک “حالت کوروساوا” نیز که جلوه سیاه و سفید و خش‌دار، که فضایی مانند فیلم‌های کوروساوا را ایجاد می‌کند به بازی اضافه کرده است. البته این حالت فقط برای چند مرحله ‌مناسب است. فراتر از این ویژگی‌ها، این بازی زیبا سعی دارد به محور بازی‌های سامورایی تبدیل شود.

نتیجه‌گیری
با وجود مشکلات جزئی، بازی روز‌ها ماجراجویی و داستان‌‌هایی پرهیجان را به شما ارائه می‌دهد. علاقه به تاریخ و فرهنگ و سنت‌های ژاپن را در شما شکوفا می‌کند. شما شاهد صحنه‌هایی از نبرد تن‌به‌تن خشن، دشمنانی ترسناک و ظالم و روایت‌هایی شگفت‌انگیز خواهید بود. از آثار هنری مانند نوشته‌های هنگام شنیدن داستان‌های افسانه‌ای تا حالت کوروساوا که دنیای سینمایی‌تری ترسیم می‌کند. Ghost of Tsushima ادای احترامی به فرهنگ غنی ژاپن است و ارزش بازی کردن را دارد.