دانشمندان راه قابل اعتمادی برای برانگیختن رویاهای شفاف پیدا کرده اند. شاید خارق ‌العاده ‌ترین موضوع در مورد رویاهای شفاف این است که چقدر واقعی به نظر می ‌رسند.
رویای شفاف به خوابی گفته می شود که در آن بیننده خواب متوجه می ‌شود که در حال دیدن رویا است. متأسفانه، تنها حدود نیمی از ما در زندگی خود رویاهای شفاف را تجربه می کنیم و تلاش ها برای تحریک این پدیده نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. 

محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و موسسه Lucidity در هاوایی با تکیه بر تحقیقات قبلی خود، می ‌خواستند بررسی کنند که چگونه مواد شیمیایی به نام مهار کننده‌های استیل کولین استراز (AChEls) ممکن است رویای شفاف را ترویج کنند.
تصور می شود که انتقال دهنده عصبی استیل کولین به تعدیل خواب کمک می کند و استیل کولین استراز با مهار آنزیمی که استیل کولین را غیرفعال می کند، به تجمع این ترکیب در مغز کمک می کند. بنابراین محققان ۱۲۱ شرکت کننده را انتخاب کردند تا ببینند این دارو چه تاثیری بر توانایی آنها در به یاد آوردن رویاهای شفاف دارد. 

این داوطلبان فقط افراد عادی نبودند، بلکه علاقه ‌مندانی بودند که به رویاهای شفاف علاقه داشتند و همچنین با پروتکل‌های القای رویای شفاف آموزش دیده بودند. ترکیبی از تکنیک القاء همراه با داروی آلزایمر به نظر می رسد در واقع به ایجاد رویاهای شفاف کمک می کند و دوز بالاتر نتیجه قوی تری ارائه می دهد.
به گفته محققان، وقتی این آموزش شناختی با گالانتامین ترکیب شد، رویاهای شفاف شروع به اتفاق افتادن کردند. طی سه شب متوالی، شرکت ‌کنندگان دوزهای فزاینده ‌ای از دارو را مصرف کردند که با دارونما شروع شد، سپس ۴ میلی ‌گرم و بعد ۸ میلی ‌گرم در شب آخر مصرف شد.

هر شب، شرکت‌کنندگان ۴.۵ ساعت پس از خاموش شدن چراغ‌ ها از خواب بیدار می ‌شدند، تکنیک‌های القای خواب خود را تمرین می ‌کردند، کپسول‌های خود را می ‌خوردند و به خواب برمی ‌گشتند.به گزارش دیجیزا، ترکیبی از تکنیک القاء همراه با داروی آلزایمر به نظر می رسد در واقع به ایجاد رویاهای شفاف کمک می کند و دوز بالاتر نتیجه قوی تری ارائه می دهد.
در حین مصرف دارونما ۱۴ درصد از شرکت ‌کنندگان یک خواب شفاف گزارش کردند، اما این میزان با مصرف ۴ میلی‌ گرم به ۲۷ درصد افزایش یافت و با دوز ۸ میلی‌ گرم به ۴۲ درصد رسید. 
به گفته محققان، این پروتکل ترکیبی منجر به این شد که در مجموع ۶۹ نفر از ۱۲۱ شرکت‌ کننده (۵۷ درصد) با موفقیت حداقل یک شب از هر دو شب با دوز فعال گالانتامین، رویای شفاف ببینند. این پروتکل یکی از مؤثرترین روش‌ها برای القای رویاهای شفاف است که تا به امروز شناخته شده است و نویدبخش در دسترس قرار دادن رویای شفاف برای جمعیت وسیع‌ تری است.
 این پژوهش می تواند به مردم برای لذت بردن از رویاهای خارق ‌العاده که می ‌توانند به کنترل اتفاقات کمک کنند، منجر شده و همچنین می ‌تواند به توضیح پیوند بین رویاهای شفاف و هوشیاری کمک کند و به افراد یاری دهد تا با ترس‌های خود مقابله کرده و آسیب‌های روحی را در حالی که در خواب هستند، پردازش کنند.
دنهولم آسپی (Denholm Aspy) روانشناس دانشگاه آدلاید استرالیا معتقد است تا زمانی که درباره ایمنی این تکنیک بیشتر ندانیم، هیچ کس نباید به تنهایی با گالانتامین آزمایش کند. اما زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود، این یافته ‌ها در نهایت ممکن است دنیایی تقریباً بی حد و حصر از سرگرمی و ماجراجویی خیالی را به ذهن متبادر کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS One منتشر شده است.