یکی از کابوس‌های افراد در هنگام آشپزی، خرد کردن پیاز است چرا که باعث سرازیر شدن اشک‌ می‌شود. همین موضوع کافیست تا دانشمندان به دنبال تولید پیازی باشند که دیگر باعث گریه‌تان نشود و البته به چنین مهمی دست پیدا کرده‌اند. یک شرکت آلمانی به نام «BASF SE» نوع جدیدی از پیاز با نام «Sunions» را تولید کرده که دیگر در هنگام خرد شدن، اشک شما را در نمی‌آورد.
این پیاز در دسامبر ۲۰۲۱ در ایتالیا عرضه شد و در ماه جاری میلادی در مغازه‌های آلمان موجود می‌شود. البته خریداران در کشورهای بریتانیا و فرانسه هم از ژانویه ۲۰۲۲ به این پیاز دسترسی پیدا کردند و بدون اشک ریختن، از خرد کردن پیاز لذت ببرند. این پیاز در ایالات متحده، کانادا و اسپانیا هم فروخته می‌شود.

پیاز بدون اشک با گذر زمان خوشمزه‌تر می‌شود
دستاورد اخیر، نتیجه چندین دهه تلاش و پرورش گونه‌های مختلف است. اما این تلاش‌ها تنها منجر به تولید پیاز بدون اشک نشده و در حقیقت فقط با یک مزیت روبه‌رو نیستم. به گفته BASF، با گذر زمان طعم این پیاز بهتر می‌شود:

«در حالی که معمولا مزه پیازها با نگهداری زننده می‌شود، طعم نوع جدید با گذر زمان ملایم‌تر و شیرین‌تر می‌شود.»
BASF SE با وجود اعلام چندین کشور دریافت‌کننده این پیاز، گفته عرضه پیاز بدون اشک در سایر بازارها بستگی به علاقه مشتریان محلی به تهیه آن و همچنین گزینه‌های موجود برای تامین آن بستگی دارد.
رقابت برای تولید پیاز بدون اشک در چندین دهه گذشته وجود داشته و دانشمندان در سراسر نمونه اولیه زیادی را از آن تولید کرده‌اند. Sunions در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده عرضه شد و سپس سال ۲۰۲۱ به بازارهای اروپایی رسید و حالا در فوریه ۲۰۲۲، مشتریان در آلمان می‌توانند آن را تهیه کنند.
این پیاز در حقیقت توسط شرکت غول‌پیکر آلمانی «Bayer» توسعه پیدا کرد، اما هم اکنون تحت مالکیت شرکت BASF قرار دارد چرا که بخشی از کسب‌وکار کشاورزی Bayer به این کمپانی واگذار شده است. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که این پیاز از نظر ژنتیکی اصلاح نشده، بلکه نتیجه چندین دهه پیوند انواع مختلف پیاز و پرورش آن‌هاست.