دیجیزا/ تا مدت‌ها تصور می‌شد مریخ در گذشته سیاره‌ای گرم و مرطوب بوده اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد سطح این سیاره پوشیده از صفحات یخ بوده و قسمت اعظم آب سطح آن ناشی از ذوب شدن یخچال‌ها بوده است.
شواهد متعددی وجود دارند که نشان می‌دهد مریخ در گذشته سیاره ای مرطوب بوده است. اطلاعات جمع آوری شده توسط مدارگردها و مریخ نوردها شواهدی از وجود اقیانوس، ساحل، دریاچه، رودخانه و دشت سیلابی را در سطح این سیاره پیدا کرده‌اند.
این کشفیات سبب شدند تا محققان فرضیه شباهت مریخ به زمین در گذشته را مطرح کرده و آب و هوای آن را گرم، معتدل و بارانی توصیف کنند. اما حالا محققان دانشگاه «بریتیش کلمبیا» کانادا با انجام تحقیق جدیدی دریافتند که این فرضیه برای تمام سطح مریخ صدق نمی‌کند.

کلاهک یخی Devon در کانادا. به گفته محققان مریخ در گذشته بسیار دور احتمالاً چنین شمایلی داشته است.
محققان به کمک هوش مصنوعی شکل دره‌های مریخ را بررسی کرده و فرآیندهای فرسایشی تشکیل دهنده آنها را شناسایی کردند. آنها به کمک این الگوریتم بیش از ۱۰ هزار دره در سطح مریخ را بررسی کردند.
آنها متوجه شدند تعداد بسیار کمی از شبکه‌های دره‌ای مریخ با الگوهای فرسایش آب سطحی تطابق دارند. به گفته آنها بسیاری از شبکه‌های دره‌ای، کانال‌های رواناب (Run-off) را نشان می‌دهند که زیر پهنه‌های یخی و حین زه کشی آب شکل گرفته‌اند. این فرضیه با فرضیه سرد بودن آب و هوای مریخ در ۳.۸ میلیارد سال قبل به خاطر فعالیت کمتر خورشید تطابق دارد.

نیمه بالایی تصویر شبکه دره‌ای Maumee مریخ و نیمه پایینی کانال‌های یخچالی جزیره Devon کانادا را نشان می‌دهد. شباهت‌های بین این دو منطقه سبب شده تا محققان این فرضیه را مطرح کنند که بیشتر آب سطح مریخ ناشی از ذوب شدن یخچال‌ها (رواناب) بوده است.

«Anna Grau Galofre»، محقق اصلی و نویسنده مطالعه می‌گوید: «مدل سازی‌های آب و هوایی نشان می‌دهند آب و هوای مریخ در گذشته حین شکل گیری شبکه‌های دره‌ای بسیار سرد بوده است. ما فرضیه شکل گیری کانال‌ها و شبکه‌های دره‌ای زیر صفحات یخی را مطرح کردیم که تا پیش از این مطرح نشده بود.»
در نگاه اول ایده پوشیده بودن قسمت اعظم سطح مریخ از یخ شانس وجود حیات در این سیاره را کاهش می‌دهد، اما محققان می‌گویند یخچال‌های طبیعی سبب تثبیت کردن آبرسانی شده و احتمالاً از جانداران در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت کرده‌اند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Nature Geoscience منتشر شده است.