با راهپیمایی فضایی دوباره‌ی کیهان‌نوردان روسیه، بازوی رباتیک اروپایی نصب شده روی ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌خوبی فعال شد.

«اولگ آرتمیف» (Oleg Artemyev) و «دنیس ماتویف» (Denis Matveev) فضانوردان آژانس فضایی روسیه، روز جمعه (شنبه به وقت ایران) با یک راهپیمایی فضایی تازه، کار نیمه‌تمام خود را در بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی تکمیل کردند.

این راهپیمایی فضایی در حقیقت مکمل راهپیمایی قبلی محسوب می‌شود که ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) پس از شناسایی مشکل در باتری لباس فضایی آرتیمف، حدود ۴ ساعت پیش از موعد متوقف شده بود.

طبق برنامه‌ریزی باید ابزار کنترل‌گر بیرونی بازوی رباتیک جابه‌جا و سازوکار گرفتن محموله‌ها آزمایش می‌شد. اکنون «بازوی رباتیک اروپایی» (European Robotic Arm) یا «اِیرا» (ERA) به‌خوبی فعال‌سازی و برای استفاده‌ی پیوسته تجهیز شده است.

اگر پیاده‌روی‌های فضایی روسیه با همان خدمه‌ی قبلی و به‌صورت خارج از برنامه انجام شود، پسوند a و b و … خواهد داشت و بدین ترتیب فعالیت برون‌ایستگاهی روز جمعه هم VKD-54a نام گرفت.

VKD-54a دویست و پنجاه و سومین راهپیمایی فضایی کلی و هشتمین راهپیمایی فضایی سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. این عملیات همچنین هشتمین راهپیمایی فضایی آرتمیف و چهارمین راهپیمایی فضایی ماتویف را رقم زد.

دو فضانورد این عملیات را با پوشیدن لباس فضایی روسی «اورلان-ام‌کی‌اس» (Orlan-MKS) در ساعت ۱۳:۲۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۱:۵۵ به وقت تهران) ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) و پس باز کردن ماژول «پویسک» (Poisk) آغاز کردند.


فضانوردان روس در راهپیمایی فضایی ۲۵۳

پس از خروج از قفل هوا و حرکت به سمت ماژول «نائوکا» (Nauka) پلتفرم آداپتور محموله‌ها نصب و در ادامه پنل کنترل دستی بازوی رباتیک (EMMI) به بخش جلویی ماژول نائوکا منتقل شد. با این کنترل‌گر، فضانوردان در فعالیت‌های برون‌ایستگاهی، توانایی کنترل بازوی رباتیک را خواهند داشت. این صفحه‌ی کنترل باید روی یک نرده نصب و با یک کابل به نقطه‌ی پایه BLT3 ایستگاه متصل می‌شد.

آزمایش کنترل‌گر، تنظیم هر دو گیره‌ی انتهای بازوی رباتیک و در نهایت آزاد کردن حلقه‌ی مهار، بخش دیگری از فعالیت‌های فضانوردان بود. بدین ترتیب بازوی رباتیک اروپایی در حالت عملیاتی قرار گرفت و آزمایش آن هم طبق برنامه‌ریزی پیش رفت.

فضانوردان همچنین مجموعه‌ای از نرده‌های نرم را هم در دیواره‌ی ماژول نائوکا نصب کردند. با داشتن زمان کافی، بوم «استرلا» (Strela) هم باز شد تا مسیر جابه‌جایی قفل هوا و رادیاتور ماژول نائوکا در راهپیمایی فضایی بعدی آماده باشد.

قرار بود پیش از بازگشت، فضانوردان مجموعه‌ای از حلقه‌های مهار و پوشش‌های زمان پرتاب را هم در فضا رها کنند که به دلیل نگرانی‌های مربوط به خطر زباله‌های مداری لغو و به‌طور موقت به بوم استرلا بسته شد تا در راهپیمایی فضایی بعدی دور انداخته شوند.

پس از بررسی میزان آلودگی و آسیب لباس‌های فضایی، سرانجام عملیات در ساعت ۲۱:۱۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۵:۴۲ به وقت تهران) پایان یافت و بدین ترتیب در مجموع ۷ ساعت و ۴۷ دقیقه طول کشید.

این دو راهپیمایی فضایی اخیر، بخشی از چندین عملیات لازم برای فعال‌سازی ماژول نائوکا و بازوی رباتیک اروپایی محسوب می‌شوند. زمان راهپیمایی فضایی بعدی روسیه (VKD-55) هنوز تعیین نشده است.