پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند بارداری و روند تغییرات ناشی از آن در زنان می تواند به عنوان موثرترین روش پیشگیری از بروز سرطان پستان محسوب شود.

  تیمی از محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor  نیویورک طی مطالعات جدید خود در مورد سرطان پستان، دریافتند بارداری بهترین دفاع در برابر خطر ابتلا به سرطان پستان است.

این مطالعه که روی موش‌ها انجام شد، نشان می‌ دهد که چگونه سلول ‌های پستان پس از بارداری، به سلول‌های ایمنی تخصصی، سلول‌های T کشنده طبیعی یا لنفوسیت‌های NKT  مجهز می شوند که به بدن فرد کمک می کند از تشکیل تومور جلوگیری کند. 
به گفته محققین، سیستم ایمنی بدن ما به طور مداوم بدن  را زیر نظر دارد تا سالم بماند. در برخی موارد، سلول های ایمنی نیاز به واکنش سریع برای حل یک مشکل یا پاسخ به یک تهدید دارند. به گزارش دیجیزا، طی این مطالعه، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه بارداری خطر ابتلا به سرطان پستان  را کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد پس از فرایند بارداری، افزایش سلول های NKT فقط در غده پستانی مادر دیده می شود. جالب توجه است که این افزایش سطح سلول های ضد سرطانی در هیچ جای دیگر بدن دیده نمی‌شود، اگرچه سلول ‌های NKT به طور معمول در همه جای بدن یافت می ‌شوند.

به گزارش دیجیزا، در رابطه بین بارداری و پیشگیری از سرطان پستان، سیستم ایمنی بدن دو خط دفاعی دارد: اولین پاسخ، پاسخ ذاتی است که شامل سلول های ایمنی است که به هر جسم خارجی که با آن برخورد می کنند حمله می کنند.

دوم پاسخ، واکنش تطبیقی است که توسط سلول های ایمنی انجام می شود که به طور خاص به تماس های خاصی با مولکول های خاص پاسخ می دهند.

طی این مطالعه ، اعضای تیم پژوهشی فوق به بررسی  این موضوع پرداختند که چرا پس از بارداری شاهد تجمع میزان زیادی از سلول‌های NKT در بافت پستان هستیم. مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان می دهد که سلول های اپیتلیال پستان که مجاری شیر را می پوشانند، پس از بارداری پروتئین خاصی به نام CD1d تولید می کنند.

به گزارش دیجیزا، هنگامی که سلول ها فاقد این پروتئین CD1d باشند، تعداد سلول های NKT در بافت پستان افزایش نمی یابد، بنابراین سلول های اپیتلیال می توانند سرطانی شده و تومور ایجاد کنند.

بنابراین، مولکول‌های CD1d از سلول‌های NKT برای نظارت بر سلول‌های اپیتلیال در بافت پستان پس از بارداری استفاده می‌کنند و اگر سلول های اپیتلیال سرطانی شوند، سلول های NKT به سرعت آنها را از بین می برند تا از رشد تومور جلوگیری شود.

این یافته ها ارتباط  مستقیمی بین بارداری و تقویت سیستم ایمنی را در پیشگیری از سرطان پستان نشان می دهد.به گزارش دیجیزا، گام‌ های بعدی پژوهشگران، اعتبارسنجی این یافته ‌ها در انسان، به ‌ویژه در اواخر بارداری و تلاش برای به کارگیری این یافته‌ ها به روش ‌هایی برای پیشگیری از سرطان پستان، به‌ ویژه از طریق کشف چگونگی القای فراوانی سلول‌های NKT در بافت پستان در زنان خواهد بود.

به گزارش دیجیزا، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.