بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، یک ژن جهش ‌یافته کشف شده در بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد منجر به تشدید سرطان پستان شده و ممکن است به تهاجمی ‌تر شدن تومورها و افزایش متاستاز کمک کند.

  دکتر استفی اوسترایچ (Steffi Oesterreich) محقق ارشد این پژوهش ها و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ گفت: ما در مورد نتایج این تحقیق بسیار هیجان زده هستیم زیرا به یک مشکل بالینی مهم می پردازد. تعداد زیادی از مرگ و میرها در بیماران مبتلا به سرطان پستان نتیجه جهش در ژن های گیرنده استروژن است.

به گزارش دیجیزا، مطالعه ما درک عمیق تری از اینکه چگونه این جهش ها در پیشرفت بیماری نقش دارند و همچنین آسیب پذیری های بالقوه را شناسایی می کند که امیدواریم منجر به توسعه رویکردهای درمانی شود.

به گفته پژوهشگران، سالانه بیش از ۴۰ هزار  زن بر اثر سرطان پستان در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند. حدود دو سوم تومورها ژن های گیرنده استروژن را بیان می کنند. هورمون درمانی می تواند برای این تومورهای گیرنده استروژن مثبت (ER ) بسیار موثر باشد اما در حدود یک سوم موارد، گیرنده جهش یافته و دیگر به این درمان پاسخ نمی دهد.

در این مطالعه محققان توانستند با نگاهی دقیق ‌تر به جهش تومورهای حامل ژن استروژن ESR1، یکی از چندین نقاط داغ در کد ژنتیکی را شناسایی کنند که این جهش‌های نقطه داغ نه تنها باعث ایجاد مقاومت در برابر هورمون درمانی می ‌شوند، بلکه باعث متاستاز شده و به سلول ‌های سرطان پستان کمک می ‌کنند تا به سایر قسمت‌های بدن حرکت کنند.

به گفته اوسترایچ، ESR1 یک تنظیم کننده اصلی چندین مسیر مولکولی از جمله نوعی تعامل بین سلول ها به نام اتصال سلول به سلول است. هنگامی که محققان بیوپسی مایع را از بیماران مبتلا به ESR1 جهش یافته گرفتند، متوجه شدند که خوشه هایی از سلول های تومور در خون در حال گردش است.

اوسترایچ در این باره می ‌گوید: ما فکر می ‌کنیم که این امر جهش سلول ‌های تومور را چسبناک می ‌کند، بنابراین آنها به هم می‌ چسبند که این یک یافته بدیع و تا حدودی غیرمنتظره است.

محققان گمان می ‌کنند که این توده‌های چسبنده سلول ‌ها در سراسر خون منتقل می ‌شوند و به بافت‌های سالم چسبیده و باعث ایجاد تومورهای جدید یا متاستاز در سایر قسمت ‌های بدن می ‌شوند.

او می افزاید: این جهش خبر بدی برای پیش آگهی سرطان است، اما خبر خوب این است که داروهایی وجود دارند که اتصال سلولی را هدف قرار می دهند. به گزارش دیجیزا، ما امیدواریم که این مطالعه پایه ای برای آزمایش داروهایی باشد که از سرطان پستان متاستاتیک ناشی از جهش گیرنده استروژن پیشگیری یا درمان می کنند.
در مطالعاتی دیگر نیز محققان دریافتند که تومورهای دارای جهش ESR1 همچنین دارای بیان بالایی از ویژگی های به اصطلاح پایه هستند که سرطان پستان را تهاجمی و درمان آن را دشوار می کند.

اما این مطالعه یک یافته فوق العاده نیز داشت، تومورهای جهش یافته دارای بیان بالایی از ژن های مرتبط با نفوذ تومور توسط ماکروفاژها هستند، نوعی سلول ایمنی که سلول های مرده را پاکسازی کرده و باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را از بین می برد.

اوسترایچ توضیح داد: پیش از این تصور می شد که تومورهای گیرنده استروژن سرد یا توسط سلول های ایمنی غیرقابل نفوذ هستند، به این معنی که به ایمنی درمانی پاسخ نمی دهند. اما این یافته ها به ما یک هدف جدید بالقوه برای بیماران مبتلا به سرطان پستان جهش یافته می دهد: با هدف قرار دادن ماکروفاژها می توان تومور را از بین ببرد.

شرح کامل این پژوهش ها و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.