دیجیزا/دندان های انسانی یافت شده در جرسی نشان دهنده شواهد آمیزش گونه های انسان های اولیه، از جمله نئاندرتال ها و انسان های هوشمند بوده و تداخل نژادی مردم این منطقه از اروپا را نشان می دهد.

 یافته های جدید باستان شناسان نشان می دهد تعدادی دندان باستانی که در سایت پیش از تاریخی لا کوته سنت برلاد (La Cotte de St Brelade) در جرسی بریتانیا کشف شده اند، می تواند گواه ترکیب و آمیزش نئاندرتال ها و انسان های هوشمند باشد.

در ابتدا و در سال های ۱۹۱۰ و ۱۹۱۱ میلادی در این محوطه باستانی ۱۳ قطعه دندان کشف شد که فرض اولیه پژوهشگران بر این بود که بقایای یک انسان نئاندرتال است. محققان و پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی و انستیتوی باستان شناسی دانشگاه کالج لندن و دانشگاه کنت به همراه چهار موسسه دیگر اخیراً با همکاری یکدیگر تلاش کردند تا این دندان ها را مجددا بررسی کنند. تجزیه و تحلیل جدید این تیم تخصصی نشان می دهد که این دندان ها در واقع از دو فرد مختلف هستند.

علاوه بر این، در حالی که تمام دندان های کشف شده در این محوطه ویژگی های نئاندرتال ها را داشته و ابعاد آنها با دندان های نئاندرتال ها سازگار است، چندین دندان فاقد این ویژگی های نیز دیده می شود که به طور معمول در بقایای انسان های هوشمند باستانی یافت می شود. در واقع، می توان گفت جنبه های خاصی از شکل دندان ها از ویژگی های دندان های انسان هوشمند برخوردار است.

محققان بر اساس تاریخ گذاری این دندان ها متوجه شدند که دندان های مذکور کمتر از ۴۸ هزار سال عمر دارند و از آن جهت که اعتقاد بر این است که نئاندرتال ها حدود ۴۰ هزار سال پیش ناپدید شده اند بنابراین ممکن است این دندان ها از بقایای متاخرترین انسان های نئاندرتال شناخته شده باشند.
در ضمن بر اساس شواهدی که تاکنون به دست آمده، فرض بر این است که انسان های هوشمند پس از ۴۵ هزار سال پیش در برخی از مناطق اروپا با نئاندرتال ها همپوشانی داشته اند بنابراین ویژگی های غیرمعمول این افراد می تواند تداخل نژادی جمعیت انسان های اولیه ساکن در اروپا را نشان دهد یعنی نژاد مردم این منطقه در دوره پیش از تاریخی از یک نژاد دوگانه تشکیل شده بود.

کریس استرینگر (Chris Stringer)، یکی از متخصصان حوزه مطالعات تکامل انسانی در موزه تاریخ طبیعی ضمن تاکید بر تداخل نژادی نئاندرتال ها و انسان های هوشمند در این منطقه گفت: « ایده ترکیب این دو گروه انسانی می تواند با بررسی دی ان ای دندان ها آزمایش شده و ما را مطمئن سازد.» 
لازم به ذکر است که این دندان ها در موزه جرسی و گالری هنر به نمایش گذاشته شده اند اما برای تجزیه و تحلیل به موزه تاریخ طبیعی آورده شده اند.
در کاوش های انجام شده در لا کوته سنت برلاد (La Cotte de St Brelade) بین سال های ۱۹۱۱ و ۱۹۲۰ میلادی بیش از ۲۰ هزار ابزار سنگی از دوره پارینه سنگی میانی، دوره صنعتی مرتبط با نئاندرتال ها در اروپا پیدا شد. علاوه بر این، استخوان هایی از عصر یخبندان مانند استخوان های ماموت و کرگدن پشمالو و همچنین تنها فسیل های انسانی اواخر نئاندرتال که از جزایر انگلیس شناخته شده، در آنجا یافت شده است.
اولگا فینچ (Olga Finch)، سرپرست باستان شناسی اداره میراث جرسی، اظهار داشت که این محوطه باستانی یک مکان بسیار مهم است و همچنان به ما کمک می کند تا داستان های پیشینیان باستانیمان را درک کنیم.

اداره میراث جرسی سرمایه گذاری بزرگی انجام داده است تا لا کوته را در برابر چالش های ناشی از تغییرات آب و هوایی حفظ کند و تلاش برای به دست آوردن بودجه بیشتر در جهت حفاظت و تحقیقات در این مکان باستانی، جایی که انتظار می رود شواهد و مدارک بیشتری برای کشف وجود خواهد داشت، ادامه دارد.   

شرح کامل این بررسی ها و پژوهش ها در آخرین شماره مجله تکامل انسان (Human Evolution) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.