دیجیزا/ محققان به تازگی یک داروی ضد ویروسی را شناسایی کرده اند که در برابر عامل ایجاد کننده بیماری کرونا بسیار مؤثر بوده و می تواند پیامدهای عمده ای در نحوه مدیریت بیماری های ویروسی آینده داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی از پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام انگلیس دریافتند که ضد ویروس گیاهی فوق، در دوزهای کم، باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی ذاتی ضد ویروسی میزبان محور، با طیف بسیار گسترده در برابر سه نوع ویروس تنفسی انسانی از جمله کووید ۱۹ می شود.به گفته اعضای این تیم مطالعاتی، با توجه به اینکه عفونت های حاد ویروس تنفسی ناشی از ویروس های مختلف از نظر بالینی قابل تشخیص نیستند، یک طیف گسترده مؤثر که می تواند همزمان انواع مختلف ویروس را هدف قرار دهد، می تواند به طور قابل توجهی مدیریت بالینی این نوع بیماری ها را بهبود بخشد.

بر اساس نتایج این مطالعه که در ژورنال ویروس ها (journal Viruses) منتشر شده است، این نوع داروی گیاهی ضد ویروس می تواند به طور بالقوه در دسترس جامعه باشد تا به کمک آن عفونت فعال و شیوع آن را کنترل کرد.

این ماده گیاهی، تپسیگارگین (thapsigargin) نام داشته و محققان اعلام کردند، ویژگی های کلیدی مبتنی بر مطالعات سلولی روی حیوانات نشان می دهد که تپسیگارگین یک ضد ویروس امیدوار کننده در مبارزه با بیماری های تنفسی خواهد بود. البته باید توجه داشت که مؤثر بودن این ماده گیاهی تنها در برابر عفونت های ویروسی است و می توان آن را پیش از ابتلا یا در حین بیماری مصرف کرد.

به اعتقاد اعضای این تیم تحقیقاتی، این دارو همچنین قادر است از بدن در برابر نسخه های جدید و جهش یافته ویروس دفاع کرده و از تکثیر سلول به سلول آن جلوگیری کند. نکته جالب توجه درمورد داروی گیاهی فوق، این است که استفاده از آن نیاز به تزریق نداشته و می تواند به صورت قرص یا شربت مصرف شود.

مطالعات انجام شده نشان می دهد تپسیگارگین در محیط اسیدی و شرایط مشابه PH معده انسان از بین نرفته و بنابراین می توان این دارو را به صورت خوراکی مصرف کرد.
علاوه بر موارد فوق، این ماده به مقاومت در برابر ویروس حساس نبوده و حداقل چندین برابر موثرتر از گزینه های فعلی ضد ویروسی است.

پروفسور کین چو چانگ (Kin-Chow Chang) از دانشگاه ناتینگهام در این رابطه گفت: در حالی که ما هنوز در مراحل اولیه تحقیق در مورد این ضد ویروس و تأثیر آن بر نحوه درمان ویروس هایی مانند کرونا هستیم، اما این یافته ها بسیار چشمگیر است.

با توجه به اینکه همه گیری های آینده به احتمال زیاد منشأ حیوانی داشته و احتمالاً از دام ها به انسان منتقل می شوند، توسعه نسل جدید داروهای ضد ویروس مانند تپسیگارگین، می تواند نقشی اساسی در کنترل و درمان عفونت های ویروسی و همه گیری های انسانی و حیوانی در آینده ایفا کند.