کلیک/ مدیرعامل شرکت اینتل ضمن تأکید بر اهمیت نقش قطعات نیمه‌هادی در ساخت دستگاه‌های هوشمند، از ادامه بحران جهانی کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ خبر داد.

همان‌طور که می‌دانید بحران جهانی کمبود تراشه مدتی است گریبان‌گیر سازندگان و تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی شده است. طبق اظهارات مدیرعامل شرکت اینتل یعنی پت گلسینگر، این معضل نه تنها تا پایان سال جاری ادامه دارد، بلکه ممکن است تا سال ۲۰۲۳ نیز برطرف نشود. وی پیش‌تر نیز درباره این موضوع هشدار داده بود (مدیرعامل اینتل: بحران کمبود تراشه به این زودی حل نمی‌شود).

اینتل بر خلاف سازندگان بزرگ مثل اپل، کوالکام و مدیاتک، صاحب چندین کارخانه ریخته‌گری است و برای تولید تراشه از کمپانی‌های دیگر کمک نمی‌گیرد. اما اپل با اینکه به تازگی شروع به طراحی و ساخت تراشه‌های انحصاری خود کرده، هنوز به واحدهای تجاری مستقل ریخته‌گری مانند TSMC (شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان) متکی است.

گلسینگر می‌گوید اینتل به لطف کارخانه‌های ریخته‌گری خود اوضاع بهتری نسبت به سایر سازندگان دارد و بهتر می‌تواند شرایط را مدیریت کند. وی همچنین اظهار داشته با توجه به افزایش میزان تقاضا برای ساخت گوشی‌های هوشمند ۵G، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی و خودروهای برقی، نیاز مفرط به تراشه‌های نیمه‌هادی حداقل تا ۱۰ سال آینده همچنان احساس می‌شود.

برخی دیگر از مدیران مانند هاک تن (مدیرعامل شرکت Broadcam) چندان با گلسینگر موافق نیستند و معتقدند رشد صنعت تراشه سازی به زودی متوقف می‌شود. با این حال اهمیت صنایع هادی در اقتصاد جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ادامه بحران کمبود تراشه می‌تواند لطمه بزرگی به سازندگان بزند و نیاز مردم به برخی قطعات الکترونیکی را بی‌پاسخ بگذارد.