دیجیزا/ این داستان اینترنت ماهواره ای موضوعی است که در ایران محبوبیت خاصی پیدا کرده و شاید فکر کنید از محدودیت های فعلی خواهد کاست. پاسخ هم بله است و هم نه، چیزی مثل مقوله اصطلاحا “ماهواره” و دردسرهایش. از آن که بگذریم اما پرسش اینجاست که اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX چه سرعت و قیمتی دارد؟ توصیف “بهتر از هیچی و گاهی هیچی” توصیف من نیست و SpaceX سرویس خود را اینطور معرفی می کند، حداقل در حال حاضر.

اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX
شرکت SpaceX در حالت آزمایشی اینترنت ماهواره ای Starlink خود را به علاقه مندان ارایه می دهد. از نظر هزینه ای اما چطور است؟ برای داشتم اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت SpaceX نیاز به پیش پرداخت ۴۹۹ دلار دارید. همچنین به صورت ماهانه باید ماهانه ۹۹ دلار هم بپردازید. این حقیقتا گرام قیمت است چرا که اینترنت ۲ گیگابیت برثانیه گوگل با قیمت ۱۰۰ دلار در ماه ارایه خواهد شد.

اسپیس ایکس یکی از چندین پروژه مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک است. این سرویس برای کسانی که علاقه مند به ثبت نام در سرویس اینترنت Starlink هستند، ایمیل ارسال کرده است.

همانطور که گفتیم هزینه این سرویس ۹۹ دلار در ماه خواهد بود اما کاربر نیاز به خرید کیت Starlink به قیمت ۴۹۹ دلاری دارد. این کیت شامل ترمینال کاربر، سه پایه نصب شده و روتر WiFi است. یک برنامه iOS برای این سرویس اخیراً در App Store ظاهر شده است.


طبق ایمیلی که CNBC مشاهده کرده، این شرکت به مشتریان گفته است که انتظارات خود را تعدیل کنند. خود این شرکت آن را “بهتر از هیچ چیز برنامه آزمایشی” می داند و هشدار می دهد که سرعت داده ها احتمالاً بین ۵۰-۱۵۰ مگابیت بر ثانیه با تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه متغیر است. حتی دوره های “کوتاه” بدون اتصال هم دارید.

مشتریان برای اطلاع از بتا از طریق وب سایت Starlink ثبت نام کرده بودند و SpaceX می گوید در کمتر از دو ماه  نزدیک به ۷۰۰،۰۰۰ نفر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرویس ثبت نام کرده اند. این فرم در سایت Starlink باز است.

 تست سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX
اسپیس ایکس امیدوار است بتواند یک شبکه اینترنتی بهم پیوسته با هزاران ماهواره ایجاد کند که می تواند اینترنت پرسرعت را برای هر فرد روی کره زمین فراهم کند. این شرکت تخمین می زند که ساخت این پروژه بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد اما می تواند سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

در حال حاضر، SpaceX دارای بیش از ۹۰۰ ماهواره Starlink در مدار است، که این شرکت را قادر می سازد شروع به ارائه خدمات به مشتریان در برخی مناطق ایالات متحده کند. طبق سایت Starlink ، اسپیس ایکس امیدوار است تا “پوشش جهانی تقریباً جهانی تا سال ۲۰۲۱” گسترش یابد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که اینترنت ماهواره ای راه حل خوبی است

سوال ذهنی من این است که به راستی آیا هیچ قانونی به صورت جهانی مورد توافق همه کشورها وجود دارد که یک شرکت امریکایی بتواند آسمان را تسخیر کند و اینترنت بفروشد؟ سرویسی که به گفته خودش سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد دارد؟! اگر شرکت دیگری خواست این سرویس ارایه دهد، آسمان به چه شکل خواهد بود؟!