دیجیزا/تازه‌ترین نتایج آزمایش ورژن مقدماتی اینترنت استارلینک اسپیس ایکس منتشر شده و کسانی که شانس استفاده از این تکنولوژی را داشته‌اند، از کیفیت شگفت‌انگیز سرویس‌دهی خبر می‌دهند.
ایده اینترنت استارلینک اسپیس ایکس به منظور فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای برای پوشش دادن کل سیاره زمین مطرح شده بود. حال با گذشت مدت قابل توجهی از اولین بار که ایلان ماسک (Elon Musk) این ایده را مطرح کرد، شاهد انتشار نتایج مثبت آزمایش اولین ورژن از اینترنت مورد نظر هستیم.

ایلان ماسک، سرمایه‌دار جنجالی و مدیرعامل کمپانی‌های معروف اسپیس ایکس و تسلا بیشتر از همه به واسطه مطرح کردن ایده‌های عجیب، جاه‌طلبانه و حتی دیوانه کننده مشهور است. با این وجود مهم‌ترین نکته در مورد ماسک این بوده که در اکثر مواقع ایده‌های مطرح شده این نابغه عملی می‌شوند و همان‌طور که از موفقیت‌های اخیر شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس پیداست، ماسک کسی بوده که همیشه از حرف زدن فراتر می‌رود.

بحث اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) هم موضوعی است که از ابتدا جنجال‌های زیادی را به همراه داشت. ماسک گفته بود که تعداد زیادی ماهواره کوچک برای فراهم کردن سرویس مورد نظر باید در مدار زمین قرار بگیرند و بزرگ‌ترین انتقاد وارد شده به ایده استارلینک، آلوده شدن آسمان سیاره به واسطه حضور این تعداد ماهواره در مدار بود.

اینترنت استارلینک اسپیس ایکس
با این وجود مدتی پیش در دیجیزا خبر شروع به کار فاز ابتدایی آزمایش اینترنت استارلینک اسپیس ایکس را منتشر کردیم و هم‌اکنون هم نتایج آزمایش این فاز توسط تعداد محدودی از علاقه‌مندان و داوطلبان منتشر شده است. با اینکه هنوز کسری از تمامی ماهواره‌های مورد نظر ماسک در مدار قرار دارند و همه تجهیزات مورد نیاز به کار گرفته نشده‌اند، می‌بینیم که داوطلبان از شگفتی‌های سرویس ارائه شده توسط این فناوری صحبت می‌کنند.

یکی از وعده‌های اولیه به هنگام راه‌اندازی سرویس استارلینک، فراهم کردن پوشش اینترنتی برای مناطقی بود که دسترسی فوق‌العاده ضعیفی به شبکه مورد نظر دارند و کابل رسانی و یا استفاده از تجهیزات دیگر به منظور سرویس‌دهی به آن‌ها سخت است.

یکی از این مکان‌ها درون جنگل بوده که اخیرا کاربری از وب‌سایت ردیت (Reddit)، سرویس‌دهی اینترنت استارلینک اسپیس ایکس را در آن امتحان کرده است. این کاربر توانست تا سرعت جالب‌توجه ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) را در وب‌سایت Fast.com که مخصوص تعیین سرعت اینترنت بوده، به ثبت برساند. پیش از این ایلان ماسک برای کاهش میزان انتظارات طرفداران گفته بود که سرعت مورد انتظار سرویس استارلینک باید بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه باشد و این مسئله که شخصی توانسته در محیطی مانند جنگل سرعتی به این بالایی را به ثبت برساند، در نوع خود منحصر به فرد است.

کاربران و داوطلبان دیگر هم در محیط‌های مختلف که به اندازه جنگل دورافتاده نیستند، چنین سرعت‌هایی را ثبت کرده‌اند. برای درک بهتر این توانایی سرویس، می‌توان گفت که با سرعت ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه پخش ویدیو با کیفیت ۴K از وب‌سایت یوتیوب بدون هیچ پردازش و یا توقفی انجام می‌شود.

انتقادها از استارلینک
چنین موفقیتی در ارائه سرعت بالای اینترنت در مراحل اولیه راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، انتقادهای موجود در مورد آلوده شدن آسمان سیاره به واسطه حضور ماهواره‌های اسپیس ایکس را کمرنگ‌تر می‌کند. البته این انتقادها بیشتر از سوی ستاره شناسان آماتور مطرح شده‌اند و شرکت ایلان ماسک به منظور کاهش نور منعکس شده از سوی ماهواره‌های خود، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

ماسک وعده داده که وضعیت این سرویس شگفت‌انگیز به زودی بسیار بهتر خواهد شد، چرا که هنوز کمتر از نصف ماهواره‌های مدنظر اینترنت استارلینک اسپیس ایکس در آسمان قرار گرفته‌اند و در صورت راه‌اندازی صد درصدی، پوشش اینترنتی تمامی قسمت‌های سیاره عملی خواهد شد.

البته اینترنت ماهواره‌ای مورد نظر هنوز بی‌نقص نبوده و به خصوص قرارگیری در مراحل ابتدایی آزمایش آن مشکلاتی را به همراه داشته است. به عنوان مثال اسپیس ایکس به داوطلبان هشدار داده بود که اتصال آن‌ها ممکن است به صورت موقتی و برای مدت زمان‌های کوتاه قطع شود و برخی گفته‌اند که به احتمال قوی، این قطعی ناشی از سویچ شدن سرویس از یک ماهواره به ماهواره دیگر رخ می‌دهد.

به علاوه پوشش اینترنتی موجود هم‌اکنون تنها به عرض‌های جغرافیایی بالا در نیمکره شمالی زمین محدود می‌شود و سایر ساکنان سیاره امکان استفاده از ورژن مقدماتی اینترنت استارلینک اسپیس ایکس را ندارند. در کنار این‌ها داوطلبان ۶۰۰ دلار هزینه اولیه را پرداخت کرده‌اند که حدودا ۵۰۰ دلار آن برای کیت تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای صرف شده بود و مابقی هم هزینه ماهیانه استفاده از سرویس است.

با این حال بسیاری این هزینه را با کمال میل پرداخت می‌کنند تا جزو اولین کسانی باشند که از اینترنت آینده استفاده می‌کنند.

منبع :slashgear