گوگل سرگرم توسعه یک سیستم پارتیشن جدید سیستم‌عامل اندروید با نام Virtual A/B است. به‌روزرسانی‌های سیستمی به تدریج برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه شده و کاربران همواره منتظر دریافت آپدیت‌های جدید هستند. پس از مدتی انتظار بالاخره آپدیت‌های OTA در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. اما آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که اجرای سریع‌تر این فرآیند چه مزایایی را به‌دنبال خواهد داشت؟ این همان اقدامی است که گوگل اخیرا در راستای اجرای آن تلاش نموده است.

سیستم‌عامل اندروید دارای ۲ مکانیسم به‌روزرسانی شامل آپدیت‌های یکپارچه A/B و آپدیت‌های غیر A/B است. سیستم پارتیشن A/B که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ و همزمان با انتشار اندروید ۷.۰ (نوقا) عرضه شد؛ در سال‌های بعد توسط گوگل به‌روزرسانی شد. این سیستم احتمالا در اندروید ۱۳ پیاده‌سازی و تقویت خواهد شد. گوگل به منظور کاهش میزان پیچیدگی کد و بهبود فرآیند به‌روزرسانی در اندروید ۱۱ نسبت به ادغام این ۲ مکانیسم در یکدیگر از طریق سیستم Virtual A/B اقدام کرد.

سیستم پارتیشن جدید Virtual A/B امکان ارائه آپدیت‌های یکپارچه برای کلیه دستگاه‌ها با حداقل هزینه ذخیره‌سازی را فراهم نموده و گزینه فشرده‌سازی Virtual A/B امکان فشرده‌ کردن سریع پارتیشن‌های اسنپ‌شات را فراهم می‌کند. آپدیت‌های سیستم همانند به‌روزرسانی‌های A/B دارای ماهیت یکپارچه هستند.

آپدیت‌های Virtual A/B مدت زمان آفلاین بودن و عدم امکان استفاده از دستگاه را به حداقل رسانده و می‌تواند این فرآیند را لغو و به ورژن پیش از آپدیت بازگردد. چنان‌چه راه‌اندازی سیستم‌عامل جدید با شکست مواجه شود؛ دستگاه به‌طور خودکار به ورژن پیشین سیستم‌عامل بازخواهد گشت. آپدیت‌های Virtual A/B صرفا پارتیشن‌های مورد استفاده توسط بوت لودر را کپی نموده و از حداقل فضای اضافی استفاده می‌کنند. سایر پارتیشن‌های قابل به‌روزرسانی دارای ماهیت اسنپ‌شات هستند.

 
سیستم پارتیشن جدید Virtual A/B و پیشرفت آپدیت OTA

با وجود سیستم پارتیشن جدید، سیستم دستگاه فضای کمتری را اشغال خواهد کرد. بعلاوه حجم پکیج‌های OTA کاهش یافته و این بسته‌ها ۳۰ درصد سریع‌تر از حالت فشرده خارج خواهند شد. این موضوع به معنای آپدیت سریع‌تر سیستم است. در ادامه تفاوت‌های میان سیستم پارتیشن جدید و سایر متغیرها از جمله سایز OTA، اندازه پارتیشن سیستم و سرعت نصب به معرض نمایش گذاشته شده است. 

پارتیشن Virtual A/B در اندروید ۱۱ و ورژن‌های جدیدتر از این سیستم‌عامل قابل دسترس خواهد بود. شیائومی با عرضه آپدیت MIUI 14 سریع‌ترین عملکرد ممکن در زمینه انتشار به‌روزرسانی سیستمی را از خود ارائه داد. کارشناسان اخیرا اعلام کردند که MIUI 14 بسیار سریع بوده و این سیستم کمترین میزان حافظه را اشغال خواهد کرد.

 
مقایسه پارتیشن‌های غیر A/B، A/B و Virtual A/B