دیجیزا/ اپل به‌تازگی ایموجی صورتِ ماسک‌دار را به‌روزرسانی کرده است. نسخه‌ی جدید این ایموجی شادتر از نسخه‌ی پیشین به‌نظر می‌رسد و می‌خواهد نشان دهد استفاده از ماسک به‌معنی مریض‌بودن نیست.
   
دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد استفاده از ماسک بهداشتی در سراسر دنیا به کاری معمول تبدیل شود، تا حدی که استفاده از ماسک حتی در بین ایموجی‌ها نیز باب شد. ایموجی‌ها راه بسیار مناسبی برای ابراز احساسات در چت هستند و کاربران زیادی به استفاده از آن‌ها علاقه دارند. هرازچندگاهی به‌روزرسانی فهرست ایموجی‌ها را شاهد هستیم؛ بااین‌حال، اپل به‌تازگی جداگانه دست ‌به‌ کار شده و یکی از ایموجی‌های دستگاه‌های خود را به‌روزرسانی کرده است. اپل در سکوت خبری ایموجی «صورت با ماسک بهداشتی» (Face with Medical Mask) را با چشم‌های خوشحال و گونه‌ی سرخ به‌روزرسانی کرد.

نسخه‌ی قبلی ایموجی «صورت با ماسک بهداشتی» همچون آدمی بسیار خسته به‌نظر می‌رسید که دراثر بیماربودن چهره‌ای ناراحت داشت. بااین‌حال، نسخه‌ی جدید ایموجی شادتری است. با نگاهی دقیق به ایموجی، می‌توانید لبخند را در زیر ماسک تصور کنید. البته اگر نتوانستید لبخند را تصور کنید، نگران نباشید؛ زیرا تصویر متحرک زیر ایموجی جدید را بدون ماسک نشان می‌دهد.

طبق نوشته‌ی ایموجی‌پدیا‌، ایموجی جدید درواقع ترکیب ایموجی «صورتِ خندان» (Smiling Face) اپل با ماسک است و به‌غیر از ماسک، در بین دو ایموجی یادشده هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود. 

این جدیدترین مثال از اهمیتی است که برای ایموجی‌ها قائل می‌شویم. ایموجی‌ها به‌حدی اهمیت پیدا کرده‌اند که رسانه‌ها در مقاله‌هایی جداگانه به تغییرات آن‌ها اشاره می‌کنند. ۲۰۲۰ سال بسیار عجیبی بود. اتفاقاتی که امسال رخ داد باعث برهم‌خوردن بسیاری از برنامه‌ها شد و درنتیجه‌ی آن، انتشار مجموعه‌ی جدید ایموجی‌ها تا سال ۲۰۲۱ به‌تأخیر افتاد.

ناگفته نماند که سامسونگ پیش‌تر در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹) ایموجی صورت ماسک‌دار را شادتر کرده بود. مقاله‌ای که در ایموجی‌پدیا منتشر شده، به‌خوبی می‌تواند تغییرات ایموجی ماسک‌دار را در گذر زمان نشان دهد.

ایموجی‌پدیا می‌نویسد ایموجی ماسک‌دار همواره برای نشان‌دادن بیماربودن استفاده می‌شد تا اینکه نهایتا در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا تغییراتی به‌خود دید. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ایموجی یکی از ایموجی‌های محبوبی است که در توییت‌های مرتبط ‌به کووید ۱۹ استفاده می‌شوند.

تصویر بالا ایموجی «صورت با ماسک بهداشتی» را تا اکتبر ۲۰۲۰ (دیجیزا و آبان ۱۳۹۹) به‌ترتیب در گوشی‌های سامسونگ و گوشی‌های اندرویدی دیگر و گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS نشان می‌دهد.

ظاهرا نسخه‌ی جدید ایموجی صورت ماسک‌دار اپل قرار است در جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS، یعنی iOS 14.2 دردسترس قرار بگیرد. این نسخه فعلا در مرحله‌ی بتا به‌سر می‌برد و هنوز اضافه‌شدن ایموجی قطعی نشده است؛ بااین‌حال به‌احتمال زیاد در نسخه‌ی نهایی iOS 14.2 ایموجی بازطراحی‌شده را شاهد‌ خواهیم بود.

البته باید موضوع سازگاری دستگاه‌ها با ایموجی جدید را هم مدنظر قرار داد. طبق گفته‌ی ایموجی‌پدیا، در نسخه‌‌های پیشین iOS یا دیگر پلتفرم‌ها قرار است ایموجی ماسک‌دار همچنان ناراحت به‌‌نظر برسد. دراینجا، نمونه‌ای را مشاهده کنید؛ جایی که گوشی سمت چپ ایموجی صورت ماسک‌دارِ خوشحال را می‌فرستد؛ اما گوشی سمت راست ایموجی ناراحت را دریافت می‌کند.