به نظر می رسد طی دهه های گذشته عصر جدیدی از ایستگاه های فضایی آغاز شده است زیرا ناسا سه برنامه ساخت ایستگاه فضایی تجاری را برای توسعه اعلام کرده است که همراه با برنامه های ساخت ایستگاه فضایی توسط چین و روسیه نشان دهنده تحول در این حوزه است.
 ایستگاه بین المللی فضایی در حال حاضر اصلی ترین ایستگاه موجود در مدار زمین است که توسط چندین کشور مختلف مدیریت می شود. طی سال های اخیر تلاش برای ایجاد مکان هایی برای زندگی و کار انسان در فضای خارج از چارچوب سازمان های فضایی دولتی به طور جدی پیگیری شده است. 

در حال حاضر دو ایستگاه فضایی اشغال شده در مدار پایینی زمین و در ارتفاع حدود ۲ هزار کیلومتری کمتر از سطح زمین وجود دارد که هر دو متعلق به آژانس‌های فضایی دولتی هستند. ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) از نوامبر سال ۲۰۰۰ با ظرفیت۷  خدمه، قدیمی تر بوده و اولین ماژول ایستگاه چینی Tiangong در آوریل ۲۰۲۱ راه اندازی شده و ایستگاه جدیدی در فضا محسوب می شود.

بر اساس اطلاعات موجود، قرار است ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از نزدیک به ۳۰ سال انجام وظیفه در مدار زمین، بازنشسته شود. در حال حاضر انحصار فعالیت در ماموریت های فضایی از آژانس های دولتی خارج شده و این تغییر ناشی از حمایت ناسا از تجاری سازی فضا است در نتیجه این تحولات، شرکت های خصوصی اقدام به ساخت فضاپیماهایی همچون Cargo Dragon SpaceX برای حمل و نقل و ترابری فضایی و فضاپیماهای سرنشین داری همچون  Crew Dragon SpaceX، Starliner Boeing و Orion  با ماموریت رساندن فضانوردان به مدار زمین و ماه، پا به عرصه رقابت گذاشتند.
گفتنی است ورود شرکت های خصوصی در زمینه مطالعات فضایی تنها در انحصار فضاپیماهای خصوصی نبوده و استارت‌آپ Axiom Space در فوریه ۲۰۲ قراردادی ۱۴۰ میلیون دلاری با ناسا جهت ساخت  یک ماژول خصوصی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود، امضا کرد.
 بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، طراحی  فضای داخلی مجلل این بخش جدید بر عهده فیلیپ استارک خواهد بود. استارک این بخش جدید را با لانه راحت یک پرنده مقایسه کرده و اعلام کرد در این ماژول ، یک منطقه دید بزرگ با پنجره‌هایی به ارتفاع دو متر برای گردشگران وجود دارد تا به زمین و فضا نگاه کنند.
 قرار است اولین ماژول از این پروژه در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده شود و ماژول‌های دیگری هر سال به این مجموعه اضافه خواهند شد. در ادامه و زمانی که ایستگاه بین المللی در حدود سال ۲۰۳۰ از رده خارج شود، ماژول های Axiom به یک ایستگاه پروازی آزاد تبدیل خواهند شد.
در خاتمه گفتنی است طرح‌های ارائه شده برای ایستگاه‌های فضایی متعلق به بخش خصوصی به‌ طور غیرقابل انکاری جاه ‌طلبانه بوده و می‌توانند نحوه زندگی انسان‌ها در این محیط را تغییر دهند.