دیجیزا/ مایکروسافت اعلام کرد جدیدترین به‌روزرسانی اکسل، این ابزار را به پشتیبانی از داده‌های سفارشی قادر می‌سازد؛‌ قابلیتی که بیشتر به درد کسب‌و‌کارها می‌خورد تا کاربران عادی.
   
مایکروسافت در اطلاعیه‌ای رسمی از به‌روزرسانی اکسل (Microsoft Excel) با پشتیبانی از داده‌های زنده‌ی سفارشی خبر داد. کاربران اکسل دهه‌ها است که به‌منظور وارد کردن، سازماندهی و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از ابزار صفحه‌ی گسترده (Spreadsheet) مایکروسافت بهره می‌گیرند و نوع ساده‌ی داده‌ها همواره به متن و عدد محدود بوده است.

مایکروسافت طی سال‌های اخیر تلاش کرد بهبودهایی در اکسل اعمال کند تا تجربه‌ی کار با آن لذت‌بخش‌تر و قابلیت‌های ارائه‌شده، کاربردی‌تر باشند. شرکت ردموندی پیش‌تر آرایه‌های پویا و چند نوع داده‌ی سفارشی مربوط سهام و جغرافیا به اکسل اضافه کرده بود؛ بااین‌حال در به‌روزرسانی جدید تمامی کاربران می‌توانند داده‌ی اختصاصی خودشان را به‌عنوان یک داده‌ی سفارشی، به درون اکسل وارد کنند.

این یعنی شما می‌توانید داده‌ها را در اکسل به‌ شیوه‌های جدیدی ویرایش و مدیریت کنید، بدون اینکه سردرگم شوید. اکسل امروزه برای مدیریت‌ داده‌ها رابط کاربری نسبتا سردرگم‌کننده‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در تلاش برای رفع این مشکل است.

به‌لطف به‌روزرسانی جدید از این پس می‌توانید انواع داده‌ها را در اکسل وارد کنید، نظیر داده‌ی مربوط به شهر سیاتل؛ سپس می‌توانید فرمولی خلق کنید که باعث شود سلولی که ایجاد کرده‌اید داده‌های مربوط به جمعیت شهر سیاتل را استخراج کند. این نوع از داده‌ها برای درست‌کار‌کردن به رویکردی خاص متکی می‌شوند.

مایکروسافت می‌گوید در این نوع داده‌ها، مجموعه‌ای از داده‌های ساختارمند به درون یک سلول خاص در اکسل فرستاده می‌شوند تا دیگر بخش‌های صفحه‌ی گسترده‌ای که مشغول کار روی آن هستید، امکان ارجاع دادن به آن سلولِ به‌خصوص را داشته باشند. کاربر همچنین می‌تواند برای به‌روزنگه‌داشتن داده‌ها،‌ آن‌ها را تازه‌سازی (رفرش) کند. برای مثال اگر دانشجویی هستید که روی جدول تناوبی تحقیقات انجام می‌دهید می‌توانید برای هر عنصر یک سلول ایجاد کنید و به‌سادگی داده‌های مربوط به هر عنصر را از سلول اختصاصی‌اش بیرون بکشید. 

مایکروسافت در اطلاعیه‌ی رسمی خود اعلام کرد بیش از ۱۰۰ نوع داده‌ی جدید را به اکسل اضافه می‌کند که البته این داده‌های جدید مخصوص مشترکان سرویس Microsoft 365 Personal و Microsoft 365 Family هستند. کاربران اکسل خواهند توانست به‌لطف داده‌های سرویس Wolfram Alpha تغییرات سهام را پایش کنند، اطلاعات تغذیه‌ای را برای برنامه‌ی رژیم وارد کنند و کارهای بسیار بیشتری انجام دهند. این قابلیت‌ها فعلا برای کاربران اینسایدر (Insider) نسخه‌ی بتای Office دردسترس قرار دارند.

نگاهی کلی به تغییرات جدید اکسل نشان می‌دهد که داده‌های سفارشی بیشتر برای کسب‌و‌کارهایی که به‌صورت روزانه به اکسل متکی هستند کاربرد دارند. مایکروسافت به‌منظور برقراری ارتباط بین منابع داده و نوع داده در اکسل از سرویس اختصاصی خودش با نام Power BI استفاده می‌کند. به‌لطف این سرویس، کسب‌و‌کارها می‌توانند تنوع بالایی از داده‌های جدید را درون اکسل وارد کنند. داده‌های موربحث می‌توانند داده‌های ترتیبی باشند یا اینکه به دیگر داده‌ها یا تصاویر ارجاع دهند.

کسب‌و‌کارها همچنین می‌توانند سلول‌های فعلی را به داده‌های لینک‌شده تبدیل کنند تا فرایند تجزیه‌و‌تحلیل داده بسیار ساده‌تر شود. Power BI تنها راه برای درست‌کار‌کردن این قابلیت جدید در اکسل نیست. وقتی که داده به درون اکسل وارد می‌کنید از این پس می‌توانید داده‌ی مدنظر را با استفاده از Power Query به نوع خاصی از داده تبدیل کنید. فرایند تبدیل شامل اطلاعاتی از فایل‌ها و دیتابیس‌ها و وب‌سایت‌ها و… می‌شود. داده‌های واردشده را می‌توان پاک کرد و سپس به نوع خاصی تبدیل کرد تا به درون صفحه‌ی گسترده وارد شود. اگر داده‌ها را با استفاده از Power Query در اکسل وارد کنید، می‌توانید به‌سادگی داده را ازطریق منبع اصلی‌اش تازه‌سازی کنید. 

اکسل و Power BI می‌توانند داده‌هایی را که از منبع اصلی دریافت می‌کنند به‌خوبی مدیریت کنند و همین موضوع باعث شده است قابلیت جدید اکسل به‌خوبی کار کند. اکسل و Power BI موظفند الگوهای موجود در داد‌ه‌‌ها را شناسایی کنند، آن‌ها را به داده‌هایی ساختارمند تبدیل کنند و درنهایت کاری کنند که داده‌های مدنظر در صفحات گسترده قابل‌استفاده باشند.

داده‌های جدید Power BI برای تمامی کاربران ویندوزی اکسل که مشترک مایکروسافت ۳۶۵ (آفیس ۳۶۵ سابق) هستند و یکی از پلن‌های اشتراکی Power BI Pro را نیز خریداری کرده‌اند ارائه می‌شود. داده‌های Power Query نیز برای مشترکان دردسترس قرار می‌گیرند. داده‌های Wolfram Alpha هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی برای کاربران اینسایدر آفیس دردسترس هستند و به‌زودی برای تمامی مشترکان مایکروسافت ۳۶۵ نیز ارائه می‌شوند.

شما کاربران چه دیدگاهی دارید؟