دیجیزا/ به گفته جان پراسر، اپل در حال توسعه سیستم فیس آی‌دی جدیدی است که احتمالا می‌تولند هویت کاربران را هنگام استفاده از ماسک تأیید کند.
   
مدتی است که مهمانی ناخوانده به نام کرونا (Covid-19) منجر به تغییر شیوه‌ی زندگی مردم شده و گویا پیروی از پروتکل‌های بهداشتی به جزئی از عادات روزمره تبدیل شده است. افراد برای جلوگیری از مبتلا شدن ملزم به استفاده از ماسک هستند و همین امر سبب شده است روش‌های تعیین هویت مبتنی بر تشخیص چهره نظیر فیس آی‌دی با مشکلات متعددی مواجه شوند. حال گزارشی جدید نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری در حال آزمایش نسل بعدی سیستم فیس آی‌دی است که ظاهراً می‌تواند این چالش‌ها را کاهش بدهد.

جان پراسر افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل، ادعا می‌کند که تصاویر و ویدئوهای حدود ۷۵ نمونه اولیه و رندر ترکیبی را مشاهده کرده است. دستگاه آزمایشی ادعاشده مجموعه‌ی فیس آی‌دی را که در بالای آیفون ۱۲ قرار دارد، با تغییر چینش دوربین و حسگرها نشان می‌دهد. جان پراسر می‌گوید مجموعه‌ی آزمایش‌شده متفاوت از فیس آی‌دی کنونی است و کمی باریک‌تر به‌نظر می‌رسد. در سیستم جدید دوربین سلفی در سمت چپ قرار دارد؛ درحالی‌که دوربین سلفی آیفون X تا آیفون ۱۲ در سمت راست ناچ تعبیه شده‌اند.

به‌طور کلی، اپل از واحدهای آزمایشی و نمونه‌های اولیه برای به حداقل رساندن افشای محصولات آینده‌اش استفاده می‌کند. کوپرتینویی‌ها در آزمایش جدیدشان نیز از یک آیفون ۱۲ و یک ماژول مبتنی بر فیس آی‌دی بهره گرفته‌اند. گفته می‌شود آزمایش‌ها با و بدون ماسک یا عینک در مقیاس وسیع در حال انجام است. علاوه بر این، از آزمایش‌کنندگان خواسته می‌شود که در محیط‌ها و شرایط مختلف آزمایش‌های خواسته‌شده را انجام بدهند.

تاکنون، مشخص نیست که ویژگی جدید فیس آی‌دی در آیفون ۱۳ ارائه خواهد شد یا خیر؛ اما طبق گفته منابع، نمونه‌های اولیه از فناوری فیس آی‌دی آیفون ۱۳ استفاده کرده‌اند. افزون بر این، چگونگی کارکرد سیستم جدید در هاله‌ای از ابهام است؛ زیرا منابع به آن‌ها گفته‌اند که فقط تجهیزات را آزمایش می‌کنند و جزئیات فنی در مورد نحوه کار به آن‌ها داده نشده است. طبق شایعات اخیر، سری گوشی‌های آیفون ۱۳ با توجه به چینش متفاوت حسگرهای مربوط به فیس آی‌دی به ناچ کوچک‌تری مجهز خواهند شد و تشخیص هویت کاربران هنگام استفاده از ماسک می‌تواند‌ یک ویژگی بسیار مهم و حیاتی برای سری آیفون ۱۳ باشد.

اپل برای رفع چالش‌های مربوط به استفاده از ماسک، در iOS 14.5 قابلیت جدیدی رونمایی کرد که با بهره‌گیری از اپل واچ می‌شود قفل آیفون را حتی در صورت استفاده از ماسک باز کرد. درواقع، قابلیت باز کردن قفل آیفون به وسیله‌ی اپل واچ یک راه حل جایگزین فیس آی‌دی بر اثر شیوع ویروس کرونا است. هنگامی که Face ID تشخیص می‌دهد جسمی همچون ماسک قسمتی از صورت را پوشانده است، کاربران می‌توانند با یک اپل واچ جفت‌شده با آیفون و محافظت‌شده با رمز عبور، دستگاه خود را تأیید و به آن دسترسی پیدا کنند.