دیجیزا/ هر چند مدتی هست که شزم برای کاربران ایرانی کار نمی کند اما به هر حال ابزار بسیار مفیدی است. این سرویس برای تطبیق موسیقی در حال پخش با نام آن است. مثلا وقتی دارید یک آهنگ گوش می کنید که نامش را نمی دانید، با این سرویس می توانید نام آهنگ را پیدا کنید. برای‌تان سوال است که چنین سرویسی چقدر محبوب است؟ خب باید بگویم که اپلیکیشن Shazam ماهانه ۱ میلیارد آهنگ را تطبیق می دهد.

اپلیکیشن Shazam
سه سال پیش اپل شزم را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خرید. این سرویس اعلام کرده است که از ابتدای کار تا کنون ۵۰ میلیارد آهنگ را تطبیق داده است. همچنین حالا ماهانه ۱ میلیارد آهنگ را تطبیق می دهد. یعنی تقریبا ثانیه ای ۳۸۶ موسیقی را تطبیق می دهد.

جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۲ که شزم آغاز به کار کرده، یک سرویس پیامکی بوده است. از آن زمان تاکنون بارها تغییر کرده و اکنون متعلق به اپل است. در حال حاضر البته گوگل در دستیار صوتی خود به صورت مستقل آهنگ ها را شناسایی می کند و رقیب قدری برای شزم شده است.

الیور شوسر، معاون اپل موزیک و Beats گفت:

“شزم مترادف است با جادو. این سرویس هم برای کاربران تلاش می کند که تقریباً بلافاصله موسیقی را بشناسد و هم برای هنرمندانی کمتر شناخته شده مفید است که کشف می شوند. Shazam با ۱ میلیارد تطبیق موسیقی در ماه، یکی از محبوب ترین برنامه های موسیقی در جهان است. نقطه عطف امروز این سرویس نه تنها عشق مردم به Shazam، بلکه اشتهای روزافزون به کشف موسیقی در سراسر جهان را نشان می دهد.”
بیشتر آهنگی که در Shazam جستجو شده آهنگ “Tone and I’s Dance Monkey” است. موزیک ویدیو این آهنگ در یوتیوب بیش از ۱.۶ میلیارد بار از سال ۲۰۱۹ تماشا شده است.

 Tone and I’s Dance Monkey
اپل اخیراً گام بعدی را برای Shazam اعلام کرده است. با ShazamKit به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد تا برای اولین بار سیستم تطبیق آهنگ را در برنامه های خود ارایه کنند. اگرچه توسعه دهندگان می توانند از ShazamKit برای مطابقت با هر صوتی که بخواهند استفاده کنند، فراتر از این هم خواهد رفت. اپل می گوید، توسعه دهندگان می توانند کاتالوگ صوتی خود را ایجاد کرده و آن را قابل شناسایی کنند.

شناختن آهنگ ها فقط نیمی از جنگ است. وقتی متوجه شدید که آهنگ چیست، وقت آن است که به آن گوش کنید، نه؟ این جا همان جایی که اپل موزیک وارد می شود!