«پیاسِکی ایرکرفت» (Piasecki Aircraft) یک شرکت هلیکوپترسازی خانوادگی است که به هوانوردی پاک اهمیت بسیاری می‌دهد. حالا این شرکت از تصمیم خود برای ساخت اولین هلیکوپتر هیدروژنی سرنشین‌دار جهان و انجام پروازی با آن خبر داده و قصد دارد رکورد آن را به نام خود به ثبت برساند.

«جان پیاسکی»، مدیرعامل این شرکت در کنفرانس «H2 Aero» که توسط انجمن پرواز عمودی (Vertical Flight Society) اداره می‌شود، در تشریح فعالیت‌هایش اعلام کرد که برای حفاظت از محیط‌ زیست و کاهش آلودگی‌های محیطی ناشی از پرواز قصد دارند از یک سلول سوختی توربو خنک کننده و همچنین یک پیشرانه الکتریکی در هلیکوپتر هیدروژنی فوق سبک خود استفاده کنند و امیدوارند تا اولین پرواز سرنشین‌دار جهان با این نمونه را با موفقیت انجام دهند. به گفته آن‌ها این ساختار به‌طرز قابل‌توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و به طبع آن هزینه‌های تولید و بهره‌برداری نیز کمتر می‌شود.

  
کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این هلیکوپتر هیدروژنی
پیاسکی در این سخنرانی پیش‌بینی کرد هزینه‌های ساخت این نوع هلیکوپتر تا ۲۵ درصد کمتر از انواع دیگر است و تا ۶۰ درصد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را نسبت به هلیکوپترهای توربینی کاهش می‌دهد.


شرکت «HyPoint» دست به همکاری با پیاسکی ایرکرفت زده تا تولید سلول‌های سوختی توربو مورد استفاده در هلیکوپتر هیدروژنی را برعهده بگیرد که وزن بسیار کم و قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. پیاسکی قصد دارد پنج صندلی با قابلیت جابجایی در محیط داخلی هلیکوپتر قرار دهد و آن را به یک وسیله نقلیه سرنشین‌دار تبدیل کند، البته حجم و چگالی اشغال شده توسط سلول‌های سوختی در این پروسه در نظر گرفته شده است.

سلول‌های سوختی طراحی شده هرکدام حداکثر ۲۰ کیلووات توان دارند و روی یک جفت مخزن گاز هیدروژن تحت فشار ۷۰۰ بار قرار می‌گیرند. این مخازن هرکدام حدود ۱۹ کیلوگرم وزن دارند. یک ورودی هوای فیلتر شده، سلول‌های سوختی را با اکسیژن تغذیه می‌کند و از سوی دیگر، کانال‌هایی تعبیه شده‌اند که هوای خنک را به سیستم می‌رسانند تا به مدیریت دما کمک کنند.

پیش از آنکه نمونه اولیه تولید شود، پیاسکی قصد دارد با استفاده از یک هلیکوپتر در ابعاد کوچک، سیستم انتقال قدرت سوختی آن را مورد آزمایش قرار دهد. تاکنون هیچ جدول زمانی برای ساخت، آزمایش و تولید انبوه این محصول ارائه نشده است اما انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال جاری، هلیکوپتر هیدروژنی این شرکت به مرحله اولیه آزمایش در ابعاد واقعی برسد.