مدیر ارزیابی طرح‌­های صندوق صنایع پیشرفته از حمایت این صندوق از طراحی و تولید مودم‌های 5G خبر داد.

ناصر بیاری با بیان اینکه تکنولوژی ۵G به عنوان پنجمین نسل از شبکه همراه بعد از نسل چهارم در حال جایگزین شدن است، اظهار کرد: از قابلیت‌های این فناوری، ۱۰۰ برابر شدن ظرفیت ترافیکی، افزایش ۲۰ برابری سرعت کاربر و کاهش چشمگیر تاخیر شبکه به یک دهم تکنولوژی LTE است. همچنین هوشمندسازی صنایع و IOT، از مهم ترین کاربردهایی است که بر بستر این فناوری قابل تحقق خواهد بود.

به گفته مدیر ارزیابی طرح­‌ها در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده ۱۰درصد کاربران موبایل به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد؛ بنابراین اپراتورهای تلفن همراه اقدام به راه­‌اندازی سایت­‌های متعددی در سراسر کشور کرده‌­اند و در حال گذار از نسل چهارم به نسل پنجم هستند.

وی با بیان اینکه وجود تحریم‎‌ها فرصتی ایجاد کرده که با رویکرد استفاده از ظرفیت شرکت‌­های داخلی نسبت به توسعه این فناوری اقدام شود، تصریح کرد: صندوق صحا، با توجه به نیاز کشور به افزایش پهنای باند اینترنت برای کاربران داخلی و همچنین با هدف قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و جلوگیری از خروج ارز، از شرکت دانش بنیان داخلی فعال و پیشرو در زمینه طراحی و تولید مودم‌های ۵G  حمایت کرده است.

به گفته مدیر ارزیابی طرح­های صحا، این مودم برای اولین بار در کشور با تسهیلات حمایتی صندوق صحا با نرخ ترجیحی تولید می‌شود. نرخ ترجیحی یعنی سود تسهیلات بین ۵ تا ۱۵ درصد و به عبارت دقیق‌تر حداکثر سه درصد کمتر از مصوبه شورای اعتبار (یعنی ۱۸ درصد) است.

وی با بیان اینکه این شرکت با حمایت  صندوق صحا توانسته است اولین قراداد طراحی و تولید مودم های 5G را با یکی از اپراتورهای تلفن همراه اجرا کند، اظهار کرد: با حمایت از طراحی و ساخت مودم ۵G گام موثری در راه رسیدن به فناوری‌های جدید حوزه ict برداشته می‌شود. به طور کلی حمایت‌های مالی دولت از این دست شرکت‌ها و پروژه ها سبب زمینه را برای گسترش تکنولوژی‌های به روز دنیا در داخل کشور با استفاده از دانش و فناوری بومی فراهم می­‌آورد که می‌­تواند عامل مهمی در کاهش واردات باشد.