دیجیزا/ سامسونگ اگزینوس Exynos 2100 اولین تراشه پرچمدار سامسونگ با مودم ۵G یکپارچه و دومین نمونه ساخته شده با فرآیند ۵ نانومتری EUV است. همچنین، اگزینوس ۲۱۰۰ اولین تراشه Exynos است که رویداد پرتاب خود را دارد.

تراشه اگزینوس ۲۱۰۰
این پردازنده هسته جدید ARM با عملکرد بالا Cortex-X1 را ارایه کرده و آن را تا کلاک ۲.۹ گیگاهرتز ارایه می کند. در کنار آن سه هسته Cortex-A78 به علاوه چهار هسته Cortex-A55 قرار گرفته است. سامسونگ ادعا می کند که این پردازنده مرکزی در کارهای چند هسته ای ۳۰ درصد سریعتر از Exynos 990 است.

بخشی از مزیت مربوط به فرآیند ۵ نانومتری پیشرفته تر این است که می تواند عملکرد را ۱۰٪ افزایش دهد (در همان سطح مصرف انرژی) یا مصرف انرژی را ۲۰٪ بهبود دهد. سامسونگ برای بهینه سازی مصرف انرژی پردازنده، پردازنده گرافیکی و سایر عناصر چیپست، فرمان دهنده چند IP را اجرا کرده است.

صحبت از روند کار شد و باید گفت امسال هر دو Exynos 2100 و Snapdragon 888 در کارخانه های ۵ نانومتری EUV سامسونگ ساخته می شوند. این بدان معنی است که هیچ یک از چیپست ها از مزایای مربوط به فرآیند متفاوت برخوردار نیستند.

در بخش پردازنده گرافیکی یا GPU از تراشه جدید Mali-G78 با ۱۴ هسته استفاده می کند. این شرکت ادعا می کند ۴۰٪ افزایش عملکرد دارد. NPU سه هسته ای از معماری جدیدی استفاده می کند و به ۲۶TOPS می رسد. به اندازه کافی جالب که کوالکام همچنین ۲۶ TOPS را برای اسنپدراگون ۸۸۸ خود ادعا می کند. طراحی جدید در مقایسه با نسل های قبلی بازده انرژی را دو برابر می کند.

پردازنده سیگنال تصویر جدید (ISP) در Exynos 2100 از دوربین هایی با سنسورهای حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می کند (و این دوربین ها در راه هستند). از این بهتر ان که می توان آن را به شش سنسور مجزا متصل کرد و همزمان از چهار حسگر آنها پردازش کرد (اسنپدراگون ۸۸۸ فقط سه جریان را مدیریت می کند).

چند دوربین و فریم پردازنده (MCFP) می تواند داده های تصویر را از چندین دوربین برای بزرگنمایی با کیفیت بهتر و عکس های بسیار گسترده اادغام کند. NPU نیز استفاده می شود، صحنه را تجزیه و تحلیل می کند، چهره ها و اشیا را تشخیص می دهد تا بتواند تنظیمات بهینه را انتخاب کند.

سرانجام ، این اولین تراشه پرچمدار Exynos با مودم ۵G یکپارچه است. اگزینوس ۹۸۰ و ۱۰۸۰ مودم های یکپارچه ای نیز دارند، اما آنها قطعات پرچمدار ​​نیستند. این مودم می تواند به سرعت دانلود ۷.۳۵ گیگابیت بر ثانیه در شبکه mmWave و ۵.۱ گیگابیت بر ثانیه در شبکه زیر ۶ گیگاهرتز برسد که با Exynos 990 مطابقت دارد.

نظر شما درباره تراشه جدید سامسونگ چیست؟