دیجیزا/ انگلستان به دنبال روانه کردن انرژی خورشیدی سرگردان در فضا به طرف زمین و بهره‌برداری از آن به عنوان یک منبع انرژی پاک است.
ایده بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در فضا بیش از نیم قرن پیش برای اولین بار توسط «آیزاک آسیموف» نویسنده کتاب‌های علمی-تخیلی مطرح شد و حال دولت و آژانس فضایی انگلستان می‌خواهند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند.

در این ایده ایستگاه‌های انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا (SBSP) نورهای ساطع شده از خورشید را که هرگز به زمین نمی‌رسند جذب کرده و آن‌ها را برای استفاده در شبکه برق از طریق لیزر به سمت زمین می‌تابانند. آژانس فضایی انگلستان می‌گوید در این روش انرژی را به هر نقطه‌ای از زمین به استثنای قطب‌های آن می‌توان رساند.
  
دولت انگلستان تحقیقات در مورد امکان بهره‌برداری از انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را بر عهده یک شرکت مشاوره‌ای به نام Frazer-Nash گذاشته تا اثربخشی ایستگاه‌ها، مهندسی و امکان فراهم‌آوری انرژی ارزان قیمت‌تر برای مصرف کنندگان را بررسی کند.

Frazer-Nash می‌گوید برای تحقیق در مورد انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا از متخصصین مطرح و باسابقه صنعت و هم چنین شرکت Oxford Economics که سابقه قابل توجهی در این حوزه دارد استفاده می‌کند. آنطور که در گزارش آمده دولت انگلستان حاضر است برای کاهش گرمایش جهانی در «ایده‌های رادیکال» و بلندپروازانه سرمایه گذاری کند.

«آماندا سالووی» (Amanda Solloway) وزیر علوم انگلستان معتقد است سیستم انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا می‌تواند انرژی همه مردم دنیا حتی کشورهای سردسیر اروپایی و روسیه که آفتاب کمی دریافت می‌کنند را تأمین کند. وی افزود انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در حال حاضر مخاطب را یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌اندازد، ولی می‌تواند به یک منبع انرژی پاک کاملاً جدید برای انگلستان تبدیل شده و به کاهش تصاعدات کربنی و مبارزه با تغییر اقلیم کمک کند.