در کنفرانس Google I/0 2022 گوگل چندین محصول در سری تولیدات سخت افزاری با برند “پیکسل” را معرفی کرد. همچنین اندروید ۱۳ بتا ۲ را برای ۳ سری محصولات موبایلی Pixel منتشر کرد. به این نسخه آزمایشی Android 13 بسیاری از ویژگی های جدید اضافه شده است که یکی از آنها قابلیت “هشدار زلزله” است.

قابلیت اندروید ۱۳ برای هشدار زودهنگام زلزله
اگرچه این سیستم برای اندروید خام جدید است، اما کاربران چینی با این ویژگی غریبه نیستند. طبق توضیحات گوگل، عملکرد هشدار اولیه زلزله اندروید ۱۳ دارای دو بخش است.

اولین بخش، تلفن همراهی است که از شتاب‌سنج‌های داخلی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. با تشخیص تغییرات مربوطه، می توان وقوع زلزله را تعیین کرد.

اگر تلفن همراه تشخیص دهد که زلزله ای در حال وقوع است، سیگنالی را به سرویس تشخیص زلزله گوگل ارسال می کند و مکان احتمالی را گزارش می دهد.

بخش دوم این است که سرور، اطلاعات مختلف را برای تعیین اینکه آیا زلزله رخ داده است ترکیب می کند. همچنین تعیین می کند که کجا رخ می دهد و چقدر شدید است. در نهایت، هشدارها را ارسال می کند و حتی با شماره های اضطراری تماس می گیرد.


قابلیت تشخیص زلزله اندروید ۱۳
اگرچه این یک ویژگی برای اندروید ۱۳ گوگل است، اما برای کاربران چینی سیستم هشدار زلزله یک ویژگی جدید نیست. شیائومی، هواوی و سایر تلفن های همراه دارای خدمات هشدار اولیه زلزله هستند.

اصل هشدار زودهنگام زلزله در تلفن های همراه شیائومی این است که پس از وقوع زلزله، با استفاده از این اصل که امواج رادیویی سریعتر از امواج لرزه ای حرکت می کنند، می تواند به سرعت نوتیفیکیشن های هشدار اولیه را به منطقه آسیب دیده صادر کند. این به آنها زمان می دهد تا از فاجعه قریب الوقوع اجتناب کنند و تلفات را کاهش دهند.

سیستم های هشدار زلزله شیائومی و هواوی
در حالی که سیستم هشدار زلزله شیائومی به سال ۲۰۱۹ باز می گردد، هواوی این سیستم را در سال ۲۰۲۰ ارایه کرد.

ویژگی هشدار زلزله شیائومی از یک نوتیفیکیشن بازشو برای ارسال هشدار به کاربران استفاده می کند. سیستم شیائومی می تواند یک زلزله قریب الوقوع را که می تواند باعث لرزش شدید زمین شود، به کاربران هشدار دهد. همچنین مکان امواج لرزه ای، ناحیه کانونی و بزرگی زمین لرزه را شناسایی می کند. پس از پایان شمارش معکوس هشدار، خدمات کمک اضطراری ارائه خواهد شد.

رابط کاربری EMUI 11 هواوی از هشدار اولیه زلزله پشتیبانی می کند. هنگامی که هر زمین لرزه ای در اطراف رخ می دهد، تلفن همراه یک پنجره پاپ آپ را فعال می کند و زنگ هشدار را به صدا در می آورد.

به این صورت راهی برای فرار زودهنگام فراهم می کند و همچنین اطلاعات مربوط به درخواست پناهگاه اضطراری و کمک های پزشکی را ارائه می دهد. این به کاربران کمک می کند در صورت وقوع زلزله کمک به موقع دریافت کنند. این ویژگی فقط در یک شهر چین – سیچوان – در دسترس است. بنابراین، هر دو ویژگی هشدار زلزله هوآوی و شیائومی عملکرد مشابهی دارند.

نظر شما درباره قابلیت های بسیار مهم و حیاتی به مانند هشدار زودهنگان زلزله چیست؟ جای خالی آن در iOS به وضوح دیده می شود، اینطور نیست؟