دیجیزا/ اضافه شدن قابلیت‌های جدید به اندروید همیشه به معنای عرضه این قابلیت‌ها در نسخه‌های جدید تلفن‌های پیکسل نیست اما کد اندروید پیش‌تر از آمدن فناوری شارژ بی‌سیم و داک شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های پیکسل خبر داده بودند. حالا هم در اندروید ۱۲ شواهدی دیده شده که می‌تواند به وجود حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در پیکسل‌های بعدی اشاره داشته باشد.

گوگل به‌تازگی دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۲ را منتشر کرده. توسعه‌دهنده‌ای به نام kdrag0n کلاس‌های جدیدی را در اپلیکیشن SystemUIGoogle پیدا کرده که یکی از آن‌ها UdfpsControllerGoogle نام دارد. همان‌طور که می‌دانیم، عبارت Udfps به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اشاره می‌کند.

با این حال، در ابتدا تصور می‌شد که این قابلیت جدید برای پشتیبانی از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در نسخه متن باز اندروید به اندروید ۱۲ اضافه شده است. در حال حاضر بسیاری از توسعه‌دهندگان رام‌های سفارشی اندروید به خاطر عدم پشتیبانی از این قابلیت با مشکلات زیادی روبرو هستند، بنابراین طبیعی است گوگل این ویژگی را برای رفع ایرادها ارائه کند. ولی کلاس‌های جدید Udfps نه بخشی از مسیر com.android.systemui بلکه بخشی از com.google.android.systemui هستند؛ یعنی گوگل آن‌ها را نه برای نسخه متن باز اندروید بلکه برای پیکسل‌های خودش توسعه داده است.

با وجود این که قابلیت حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مدت‌ها پیش به دنیای گوشی‌های اندرویدی آمده بود، ولی کیفیت مدل‌های اپتیکال این حسگرها به تازگی افزایش چشمگیری داشته و همین مسئله گوگل را به استفاده از آن‌ها واداشته است. البته حسگرهای اپتیکال زیر نمایشگر هنوز به خوبی حسگرهای خازنی یا سیستم‌های سخت‌افزاری تشخیص چهره نیستند، ولی در مقایسه با حسگرهای خازنی طراحی جذاب‌تری را ارائه می‌کنند و در برابر تشخیص چهره هزینه کمتری دارند. با این حال، هنوز مشخص نیست که گوگل برای استفاده از این فناوری به سراغ حسگرهای اپتیکال می‌رود یا اولتراسونیک.

از آن‌جایی که حسگرهای زیر نمایشگر نمی‌توانند مثل حسگرهای خازنی با سوایپ به نمایش نوتیفیکیشن‌ها بپردازند، باید منتظر بمانیم تا ببینیم که جایگزین گوگل برای این قابلیت در پیکسل‌های بعدی چه خواهد بود.