یکی از دلایل کنترل بیماری کرونا در کشور ما انجام واکسیناسیون بود. به گفته آقای بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، در جلسه‌ای که با کشور‌های عضو سازمان ملل برگزار شد، آن‌ها اذعان داشتند که ایران یکی از ۶ کشور برتر در مهار مقابله با کرونا بوده است.
ساخت واکسن کرونا در ایران پس از همه گیری کووید ۱۹ از اولویت‌های نظام سلامت بود.
تلاش متخصصان و دانشمندان کشورمان یکی پس از دیگری نتیجه داد و واکسن‌های ایرانی هم در سبد تنوع واکسن‌ها قرار گرفت.
واکسن‌هایی که مقالات علمی معتبر در جهان هم آن‌ها را تایید کردند.
مثل واکسن کوو ایران برکت که مرحله یک و ۲ کارآزمایی بالینی اش، پس از تأیید ۶ داور، در نشریه BMJOPEN منتشر شد.
به گفته آقای جلیلی، مدیرعامل شرکت تولید کننده واکسن، این مقاله به نتایج حاصل شده در مطالعه بالینی مرحله یک و ۲ واکسن برکت، صحه گذاشت.
واکسن کووپارس رازی هم در مجلات علمی معتبر جهان به عنوان یکی از پیشروترین واکسن‌های کووید ۱۹ معرفی شد.
مقاله واکسن اسپایکوژن هم تیرماه امسال در یکی از معتبرترین مجلات ایمونولوژی چاپ شد.
خانم براتی، مدیر مرکز مطالعات اسپایکوژن در این باره می‌گوید: بر اساس مطالب این مقاله، تجویز واکسن اسپایکوژن به عنوان دز یادآور موفق به القای آنتی بادی‌های خنثی کننده شده و این آنتی بادی‌ها موفق به خنثی سازی تمام جهش‌های مهم کووید ۱۹ از جمله امیکرون و دلتا شده اند.
حالا دوباره مقاله مرحله ۳ این واکسن در نشریه معتبر کلینیکال میکرو بیولوژی اند اینفکشن (Clinical Microbiology and Infection) که از برترین نشریه‌های حوزه بیماری‌های عفونی است منتشر شده و مورد تایید قرار گرفته است.
آقای منتجبی، قائم مقام شرکت تولید کننده واکسن اسپایکوژن در این باره می‌گوید: در حال حاضر مقاله مرحله ۳ اسپایکوژن، نخستین و تنها مقاله منتشر شده از نتایج مطالعه بالینی مرحله ۳ واکسن‌های کووید ۱۹ تولید شده در ایران است.
وی در ادامه افزود: این مقاله در نشریه بین‌المللی Clinical Microbiology and Infection با ضریب نفوذ ۱۳.۳ چاپ شده است که از برترین نشریات حوزه بیماری‌های عفونی محسوب می‌شود، همچنین در تقسیم بندی دیگری که برای اعتبارسنجی این نشریات انجام می‌شود این نشریه در طبقه Q۱ یا یک چهارم برتر نشریات حوزه بیماری‌های عفونی قرار گرفته است.
منجتبی با اشاره به اینکه اسپایکوژن بیشترین تعداد مقالات منتشر شده در بین واکسن‌های داخلی را دارد، تصریح کرد: تا کنون ۵ مقاله از مطالعات اسپایکوژن در نشریات بین المللی به چاپ رسیده است دو مقاله حیوانی در نشریه Vaccine، مقاله مرحله ۲ و مقاله مرحله ۳ در نشریه Clinical Microbiology and Infection و مقاله دز یادآور اسپایکوژن در نشریه Immunology چاپ شده اند.
یکی از نکات مورد توجه این مقاله می‌توان به اثربخشی ۷۷.۵۱٪ در برابر عدم ابتلا به فرم شدید کووید-۱۹ در زمان غلبه و پیک واریانت دلتا در ایران اشاره کرد.