به نظر می رسد بحث صادرات گاز روسیه به اروپا هر روز با چالش های جدید مواجه شده و پس از بحث های سیاسی متعدد، آژانس فضایی روسیه تصویر ماهواره ای از نشت خط لوله گاز نورد استریم را منتشر کرد.

 آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که با کمک ماهواره های مختلفی، نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم ۲ را از فضا را زیر نظر دارد.

این سازمان در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: ماهواره‌ های روسکوسموس به نظارت بر نشت گاز از خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ ادامه می ‌دهند. علاوه بر این، تصاویر جدیدی که توسط ماهواره Kanopus-V در ۲۹ سپتامبر (۷ دیجیزا) تهیه شده بود، به طور رسمی منتشر کرد.

نورد استریم ۱، مسیر اصلی تحویل گاز روسیه به اروپا، در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری توربین، تنها با بخش کمی از ظرفیت خود کار می ‌کرد. در همین حال، نورد استریم ۲ به دلیل تحریم های روسیه هرگز به بهره برداری نرسید.

گفتنی است تاکنون چهار مورد نشت گاز در خط لوله گاز نورد استریم کشف شده است که آخرین مورد توسط گارد ساحلی سوئد شناسایی شده است. 

پیش از این، شرکت نورد استریم گزارش داده بود که سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم ۱ و ۲ در روز دوشنبه آسیب بی سابقه ای دیده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو عمیقا در این رابطه نگران است و این احتمال وجود دارد که عملیات استفاده عادی از این خط لوله ممکن است با یک اقدام خرابکارانه مختل شده باشد. مرگکز زلزله شناسی سوئد گزارش دادند که روز دوشنبه دو انفجار در امتداد خطوط لوله نورد استریم ثبت شده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز طی نشستی در ۳۰ سپتامبر که به درخواست روسیه تشکیل شد، وضعیت خطوط لوله را مورد بحث قرار داد. آژانس انرژی دانمارک نیز در این جلسه گزارش داد که مقدار زیادی گاز وارد دریا شده است و به همین دلیل کلیه هواپیما ها و کشتی‌ها از نزدیک  شدن به این منطقه منع شده و باید فاصله پنج مایل دریایی را از این منطقه حفظ کنند.