مایکروسافت به تازگی نسخه جدیدی از مجموعه برنامه‌های آفیس ویژه لپ‌تاپ‌های مک را منتشر کرده که شامل یک برنامه اکسل به روز شده با پشتیبانی کاملاً بهینه از دستگاه‌های با تراشه Apple silicon است.

طبق پچ نوت منتشر شده همراه با نسخه ۱۶.۵۷، اکسل اکنون به صورت بهینه شده روی مک‌های مجهز به پردازنده‌های سری M1 اپل بدون نیاز به استفاده از لایه ترجمه Rosetta 2 اجرا می‌شود؛ این بدان معنی است که کاربران لپ‌تاپ مک با پردازنده M1، M1 Pro یا M1 Max ، هنگام کار با صفحات گسترده اکسل، به ویژه آنهایی که از تابع Power Query استفاده می‌کنند، می‌توانند انتظار عملکرد و مصرف انرژی بهتری داشته باشند.

«اکسل به طور کامل در دستگاه‌های دارای CPU  اختصاصی اپل پشتیبانی می‌شود. Power Query در Excel برای مک اکنون به طور اختصاصی در پردازنده‌های  Apple Silicon پشتیبانی می‌شود. اگر قبلاً از شبیه‌ساز Rosetta برای اجرای اکسل استفاده می‌کردید، اکنون می‌توانید آن را غیرفعال کنید و اکسل را به‌طور بومی در دستگاه‌های خود اجرا کنید.»

آخرین بروزرسانی برای Office 365، آفیس ۲۰۱۹ نسخه مک، آفیس LTSC 2021 نسخه مک و آفیس ۲۰۲۱ نسخه مک اعمال می‌شود. کاربران می‌توانند نسخه جدید را از  Microsoft AutoUpdate (MAU)  دریافت کنند. برای استفاده از بروزرسانی خودکار مایکروسافت نیز، یک برنامه آفیس مانند Word یا Excel را باز کرده و سپس از منوی Help گزینه  Check for Updates را انتخاب کنید.

اپل نرم افزار شبیه‌ساز Rosetta 2 خود را برای اجرای برنامه‌های آفیس ساخته بود تا لپ‌تاپ‌های مک بوک بتوانند کد x86-64 را که برای مک‌های با تراشه اینتل نوشته شده است اجرا کنند.

برخلاف Rosetta اصلی (نسخه‌ای که به برنامه‌های PowerPC اجازه می‌داد روی مک‌های مبتنی بر اینتل اجرا شوند) کد در زمان واقعی تفسیر نمی‌شود. در عوض، فرآیند ترجمه Rosetta 2 به طور کامل در اولین راه‌اندازی برنامه اتفاق می‌افتد؛ اگرچه با انجام ترجمه x86–۶۴ اولیه دستورالعمل‌ها، عملکرد برنامه کمی کاهش پیدا می‌کند.

اپل می‌گوید Rosetta 2 یک راه‌حل موقت برای توسعه‌دهندگان است تا برنامه‌های موجود مبتنی بر اینتل خود را برای اجرا بر روی مک‌های مبتنی بر Arm بسازند؛ به این معنی که در نهایت، به ایجاد برنامه‌های اختصاصی برای دستگاه‌های Apple Silicon نیاز خواهند داشت. گفتنی است که اپل سه سال پس از انتشار، به پشتیبانی از Rosetta اصلی پایان داد.