دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

امروز خورشید می‌گیرد

امروز خورشید می‌گیرد

دیجیزا/ «مسعود عتیقی» گفت: این خورشید گرفتگی که محدوده کمی از سطح زمین را می پوشاند، به «ساروس ۱۴۲» تعلق دارد و بیست و سومین گرفت از ۷۲ کسوف این ساروس است.

وی افزود: در این رخداد نجومی حداکثر ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه چهره خورشید توسط ماه پوشیده خواهد ماند. خورشید گرفتگی ۲۴ آذر ۹۹، از اقیانوس آرام آغاز می شود و پس از طی کردن کشورهای شیلی و آرژانتین در آمریکای جنوبی، گرفت کامل در آب های اقیانوس اطلس به پایان می رسد. البته این خورشید گرفتگی به صورت جزیی در جنوب غرب آفریقا و سواحل کشور «نامیبیا» نیز قابل مشاهده است.

عتیقی خاطر نشان کرد: خورشید گرفتگی قبلی که به صورت کامل در ایران قابل مشاهده بود، در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۷۸ رخ داد و آخرین کسوف کامل قرن ۲۰ میلادی محسوب می شد. خورشید گرفتگی کامل بعدی که در کشورمان قابل مشاهده است، در آخرین روز از اسفند ۱۴۱۲ شمسی (۳۰ اسفند) که سال کبیسه خواهد بود، در آستانه نوروز ۱۴۱۳ شمسی رخ می دهد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی از جمله رویدادهای طبیعی هستند و به رغم آنکه هر سال خورشید گرفتگی نسبت به ماه گرفتگی، بیشتر رخ می دهد، اما چون در هنگام ماه گرفتگی تعداد زیادی از ساکنان زمین این پدیده را مشاهده می کنند، وقوع ماه گرفتگی بیشتر در حافظه مردم باقی می ماند؛ این در حالی است که در هنگام خورشید گرفتگی تنها بخش کوچکی از زمین زیر سایه ماه قرار می گیرد.

عتیقی با اشاره به اینکه خورشید گرفتگی در انواع کلی، جزیی و حلقوی رخ می دهد، گفت: در نوع آخر تنها حلقه‌ای از نور خورشید در اطراف صفحه تیره ماه دیده خواهد شد که به علت قرار داشتن ماه در اوج زمینی و در نتیجه قطر ظاهری کوچک‌تر ماه نسبت به قطر خورشید، پوشش کامل سطح خورشید میسر نمی شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *