شواهد متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد اثرات نوشیدن الکل بر روی مغز به صورت نمایی است. بنابراین نوشیدن یک بطری اضافی نوشیدنی دارای الکل به‌صورت روزانه اثرات به مراتب بیشتری نسبت به نوشیدنی‌های قبلی در طول همان روز دارد. بنابراین هر چقدر سعی کنید نوشیدنی‌های الکلی کمتری در طول روز مصرف کنید به کاستن از روند پیر شدن مغز خود کمک کرده‌اید. این یافته‌ها نتایج مطالعه‌ای است که در مجله‌ی Nature منتشر شده است.

سال‌ها این تصور وجود داشته است که مصرف کم تا متوسط الکل حتی می‌تواند اثرات مثبتی بر روی سلامتی بدن انسان داشته باشد. هر چند نوشیدنی‌هایی مانند شراب قرمز منبع عظیمی از آنتی‌اکسیدان‌ها را با خود به همراه دارند، ولی شواهد جدید نشان می‌دهد که حجم مغز و ساختار مغزی کسانی که الکل مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که از الکل اجتناب می‌کنند، متفاوت است و محققین تصمیم گرفتند این موضوع را مورد واکاوی بیشتر قرار دهند.

محققین داده‌های مربوط به مصرف الکل و همچنین تصاویر مغز ۳۶،۶۷۸ فرد میانسال سالم را مورد آنالیز قرار دادند تا ارتباط بین مصرف الکل و تغییرات ایجاد شده در مغز آن‌ها را ارزیابی کنند. حجم مغز ارتباط مستقیمی با اندازه‌ی سر دارد، بنابراین اثر الکل بر روی حجم مغز موضوع پیچیده‌ای است و باید ارتباط اندازه‌ی سر و حجم مغز از آن بیرون کشیده شود.

با این حال، داده‌ها نشان داده است که هر چقدر مصرف الکل بیشتر شود حجم مغز نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه حجم ماده‌ی خاکستری و ماده‌ی سفید مغز نیز کمتر می‌شود. در واقع هر چقدر شرکت‌کنندگان الکل بیشتری مصرف کرده باشند، حجم مغز آن‌ها کاهش بیشتری را تجربه کرده است. داده‌ها نشان داده‌اند که ارتباط مصرف الکل و کاهش حجم مغز خطی نیست، بلکه نمایی است؛ به این معنی که با بیشتر شدن مصرف الکل وضعیت کاهش حجم مغز وخیم‌تر شده است.

یافته‌های این مطالعه در کلیات با نتایج مطالعات قبلی سازگاری داشته است، ولی در این مطالعه مشخص شده است که حتی نوشیدن مقادیر کم الکل نیز اثرات منفی خود را بر روی مغز می‌گذارد. محققین دریافته‌اند که حتی نصف لیوان آب‌جو در روز نیز به اندازه‌ی دو سال مغز را پیر می‌کند. اگر نوشیدن آب‌جو به دو تا سه لیوان در روز برسد، پیری مغز به سه و نیم تا چهار سال می‌رسد.

هر چند توصیه‌نامه‌هایی که در حال حاضر در مورد مصرف الکل وجود دارد، اعلام می‌کند که برای زنان نوشیدن یک لیوان الکل در طول روز بی‌خطر است و نوشیدن دو لیوان نوشیدنی الکلی برای مردان بی‌خطر است، ولی این مطالعه نشان داده است که حتی همین مقادیر کم الکل نیز اثرات مخربی بر روی بدن دارد.