دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

الهام گرفتن ناسا از ماشین گلف و کارتینگ برای ماه‌نورد جدیدش

الهام گرفتن ناسا از ماشین گلف و کارتینگ برای ماه‌نورد جدیدش

خودروی ماه‌نورد جدید ناسا که برای فضانوردان برنامه آرتمیس طراحی می‌شود، از مریخ نوردها، ماشین حمل ابزار گلف و خودروهای کارتینگ الهام گرفته است.

 به نقل از اسپیس، وسیله نقلیه جدید سطح‌نورد قمری(LTV) که ناسا در حال طراحی و برنامه‌ریزی ساخت آن است، برای انتقال دو فضانورد بر روی سطح ماه ساخته می‌شود و همچنین قادر است به صورت نیمه‌خودکار برای انجام آزمایش‌ها به تنهایی عمل کند.

این LTV مشابه با نحوه عملکرد مریخ نوردهای استقامت یا کنجکاوی در مریخ، نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آنها را با اپراتورهای از راه دور که عکس‌های آن را مشاهده می‌کنند، تجزیه و تحلیل می‌کند.

ناسا اکنون از شرکت‌های خصوصی خواسته است تا آثار ارسالی خود را برای قرارداد خدمات LTV برای مأموریت‌های آتی آرتمیس به ماه ارسال کنند. این درخواست پیشنهاد در تاریخ ۲۶ مه منتشر شد و به افراد علاقه‌مند مهلتی برای ارائه پیشنهادات تا ۱۰ ژوئیه داده است.

ناسا برای راهنمایی و کمک به ارائه پیشنهادات، فهرستی از الزامات خدمات و طراحی را برای تولیدکنندگان احتمالی LTV ارائه کرده است.

در بیانیه ناسا آمده است که طراحان LTV مشابه با رویکرد ناسا در مورد طراحی کپسول حمل خدمه دراگون شرکت اسپیس‌ایکس و برنامه خدمه تجاری برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) باید خدمات سراسری را به عنوان بخشی از قرارداد خود، از توسعه و تحویل تا ماه و اجرای عملیات ارائه کنند.

ناسا می‌خواهد LTV قابلیت عملکرد مستقل را داشته باشد. بنابراین قصد دارد این وسیله نقلیه را به مجموعه‌ای از ابزارهای علمی، یک بازوی رباتیک و ابزارهای اکتشافی برای ادامه اکتشاف در خلال فرصت‌هایی که در مأموریت‌های برنامه آرتمس پیش می‌آید، مجهز کند.

گفتنی است که فضانوردان ناسا برای اولین بار پس از بیش از پنج دهه به سطح ماه بازخواهند گشت.

ماموریت «آرتمیس ۱» یک کپسول بدون سرنشین اوریون را در نوامبر ۲۰۲۲ به مدار ماه پرتاب کرد و ماموریت «آرتمیس ۲» قصد دارد ماموریت مشابهی را با فضانوردان در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.

اما ماموریت «آرتمیس ۳» اولین فرود فضانوردان پس از نیم قرن بر سطح ماه را رقم خواهد زد. در حال حاضر قرار است این ماموریت اواخر سال ۲۰۲۵ پرتاب شود.

با این حال، LTV پیشنهادی در واقع بخشی از این ماموریت‌ها نخواهد بود.

انتظار نمی‌رود عملیات سرنشین‌دار با استفاده از این LTV جدید تا ماموریت «آرتمیس ۵» در سال ۲۰۲۹ انجام شود.

در هر حال، ناسا چیزی بیش از یک ماشین گلف مخصوص ماه برای حمل فضانوردان و محموله‌ها و سفر از پایگاهی به پایگاه دیگر می‌خواهد.

ناسا امیدوار است با LTV بتواند منابعی را در سطح ماه به طور موثرتری پیدا کند. ماموریت‌های سرنشین‌دار آرتمیس ناسا، قطب جنوب ماه را به دلیل در دسترس بودن منابع آن، از جمله یخ‌آب فراوان هدف قرار می‌دهند که می‌تواند برای ایجاد طیف وسیعی از نیازها از آب آشامیدنی گرفته تا سوخت مورد نیاز موشک‌ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

استفاده از منابع محلی برای تامین منابع در ماموریت‌های میان‌سیاره‌ای در آنچه به عنوان استفاده از منابع به صورت درجا(ISRU) شناخته می‌شود، یک بخش حیاتی برای ماموریت‌های فضایی طولانی مدت است.

برای زنده ماندن در محیط خشن قطب جنوبی ماه، LTV باید تحت شرایط محیطی مختلف و نوسانات شدید دما کار و حرکت کند و در دوره‌های طولانی تاریکی که طی آن پنل‌های خورشیدی بی‌استفاده می‌شوند، انرژی خود را حفظ کند.

این LTV جدید باید بتواند مناطق بالقوه غنی از منابع ماه را بررسی کند و در مورد مکان زیستگاه‌های آینده ماه بهتر راهنمایی کند.

ناسا قصد دارد انتخاب خود را برای قرارداد LTV در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کند. هر طرحی که انتخاب شود، آن شرکت باید قبل از اینکه ناسا LTV را برای عملیات خدمه تایید کند، توانایی‌های خودروی خود را در سطح ماه ثابت کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *