کلیک/ تصویب سریع قانونی که بیت کوین را به‌عنوان پول قانونی در السالوادور اعلام کرد، توسط شهروندان این کشور به‌خوبی مورد استقبال قرار نگرفت.

با وجود ممنوعیت سه‌ماهه اعتراضات برای جلوگیری از شیوع کرونا، گروهی از السالوادوری‌ها متشکل از اتحادیه‌های چپ‌گرا، انجمن‌های دانشجویی و دیگران گروه‌ها روز گذشته در مجلس قانون‌گذاری تجمع کردند و به تصویب بیت کوین به‌عنوان پول قانونی این کشور اعتراض کردند.

این گردهمایی که توسط «گروه مقاومت و عصیان مردمی» سازماندهی شده بود، با استفاده از بنرها و شعارهایی خواستار لغو قانونی که بیت کوین را به پول قانونی تبدیل می‌کند و مشاغل را به پذیرش آن ملزم می‌کند، شدند.

معترضین، مانند حدود ۷۷ درصد از السالوادوری‌ها، عقیده دارند که این تصویب این قانون تصمیم خوبی نبوده است.

ایدیالیا زوسیگا، فعال مالی گفت: «این قانونی است که ناامنی مقرراتی ایجاد می‌کند و می‌تواند برای کلاهبرداری از کاربران و همچنین تسهیل پول‌شویی مورداستفاده قرار گیرد.»

معترض دیگری نگرانی‌های خود را در مورد نوسانات قیمت بیت کوین بیان کرد. وی گفت: «کسانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، در یک‌لحظه ممکن است ۳۰۰ دلار بیت کوین داشته باشند و روز بعد این ۳۰۰ دلار می‌تواند به ۵۰ دلار تبدیل شود.»

نگرانی معترضان موضوع جدیدی نیست؛ قانون‌گذاران نیز کلاهبرداری و طرح‌های پول‌شویی مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان جنبه‌هایی که دارایی‌های دیجیتال را از پذیرش جهانی بازمی‌دارد، معرفی کرده‌اند.

اگرچه این قانون تصویب شده است، اما یک دوره ۹۰ روزه برای لازم‌الاجرا شدن پیش‌بینی کرده است، یعنی شهروندان این کشور موظف به پذیرش بیت کوین در سپتامبر هستند.

اکثر آن‌ها آماده نیستند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که حدود ۷۷ درصد از مردم کشور با قانون بیت کوین نجیب ابوکیله مخالف‌اند و بیشتر گیرندگان و بازرگانان حواله کشور ترجیح می‌دهند به‌جای بیت کوین با دلار سروکار داشته باشند.

حزب مخالف که ابوکیله نیز روزی عضو آن بود، برای جلوگیری از اجرای قانون بیت کوین شکایت رسمی خود را ثبت کرده است.