دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

التهاب مزمن؛ عامل عوارض کووید طولانی مدت

التهاب مزمن؛ عامل عوارض کووید طولانی مدت

دیجیزا/ محققان دانشگاه آکسفورد با بررسی تاثیر طولانی‌مدت بیماری کووید-۱۹، یا به‌اصطلاح “کووید طولانی مدت” (long covid)، به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد زیادی از بیماران کووید-۱۹ مرخص شده از بیمارستان همچنان علائم نفس‌نفس زدن، خستگی، اضطراب و افسردگی را دو تا سه ماه پس از ابتلا به ویروس تجربه می‌کنند.

دانشمندان در مطالعه C-MORE ناهنجاری‌هایی را در تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در اندام‌های مختلف تشخیص دادند و ادعا کردند که التهاب مداوم یا مزمن ممکن است یک عامل اساسی برای این تغییرات در میان بازماندگان کووید-۱۹ باشد.

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که ممکن است کووید طولانی‌مدت به یک چالش قابل‌توجه بازگشت به کار برای پزشکان حرفه بهداشت تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است که به دنبال ابتلا به ویروس، از هر ۲۰ نفر یک نفر علائم طولانی‌مدت را تجربه می‌کند و زنان مسن بیشتر در معرض خطر این عوارض هستند. سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS)  همچنین در حال ایجاد شبکه‌ای از کلینیک‌های تخصصی برای درمان و درک بهتر شرایط است.

دانشگاه آکسفورد، ۵۸ بیمار مبتلابه کووید-۱۹ متوسط تا شدید را که بین ماه‌های مارس و مه ۲۰۲۰ برای درمان در بیمارستان  دانشگاه آکسفورد بستری‌شده بودند را موردمطالعه قراردادند. محققان همچنین ۳۰ فرد سالم را به‌عنوان گروه کنترل بر اساس سن، جنسیت، شاخص توده بدنی و عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، دیابت و فشارخون بالا انتخاب کردند.

شرکت‌کنندگان تحت آزمایش ام ار ای مغز، ریه‌ها، قلب، کبد و کلیه‌ قرار گرفتند. سنجش تنفس برای آزمایش عملکرد ریه آنان با یک تست پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای، تست ورزش قلبی ریوی (CPET) و همچنین ارزیابی کیفیت زندگی، سلامت شناختی و روانی انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که دو تا سه ماه پس از شروع بیماری، ۶۴ درصد بیماران دچار نفس‌نفس مداوم و ۵۵ درصد از خستگی قابل‌توجه شکایت دارند.

نتایج ام ار ای، ناهنجاری‌های سیگنال بافتی در ریه‌های بیماران کووید-۱۹را به میزان ۶۰ درصد، در کلیه‌ها ۲۹ درصد، در قلب ۲۶ درصد و در کبد ۱۰ درصدنشان داد. ناهنجاری‌های اندام حتی در بیمارانی که هنگام پذیرش به‌شدت بیمار نبودند نیز مشاهده شد. این اسکن‌ها همچنین تغییرات بافتی در قسمت‌هایی از مغز را تشخیص و بیماران با اختلال عملکرد شناختی را نشان دادند. توانایی آنان در تحمل ورزش نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت، اگرچه این امر به دلیل ترکیبی از خستگی و ناهنجاری‌های ریه بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که بیماران بیشتر علائم اضطراب و افسردگی و اختلال قابل‌توجهی در کیفیت زندگی را نسبت به گروه کنترل گزارش می‌کنند.

دکتر بتی رامان از سرپرستان بخش پزشکی رادکلیف اظهار کرد: درحالی‌که ما در چندین اندام ناهنجاری پیدا کرده‌ایم، دشوار است بدانیم که چه میزان از این موارد از قبل وجود داشته و چه مقدار توسط کووید-۱۹ ایجادشده است.

وی ادامه داد: بااین‌حال، جالب است بدانید که ناهنجاری‌های تشخیص داده‌شده در ام ار ای و ظرفیت ورزشی در بیماران با نشانگرهای سرمی التهاب ارتباط زیادی دارد؛ این نشان می‌دهد که یک ارتباط بالقوه بین التهاب مزمن و آسیب مداوم اعضای بدن در میان بازماندگان وجود دارد.

به‌طور جداگانه، موسسه ملی عالی بهداشت و مراقبت (NICE)، شبکه رهنمودهای بین دانشگاهی اسکاتلند (SIGN) و کالج سلطنتی پزشکان عمومی (RCGP) گفته‌اند که در حال تدوین دستورالعمل‌هایی درباره کووید طولانی هستند، یا آنچه آنان سندروم بعد از کووید می‌نامند.

دستورالعملی که در ماه اکتبر منتشر شد، سندرم پس از کووید را چنین تعریف می‌کند: علائم و نشانه‌هایی که طی عفونت یا به دنبال آن ایجاد می‌شوند، سازگار با کووید-۱۹ هستند و بیش از ۱۲ هفته ادامه دارند و با تشخیصی دیگر توضیح داده نمی‌شوند. این بیماری معمولا با گروهی از علائم همراه است که اغلب با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و ممکن است با گذشت زمان تغییر کند و می‌تواند بر روی هر سیستم در بدن تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد مبتلابه سندرم پس از کووید احساس درد عمومی، خستگی، دمای بالا و مشکلات روان‌پزشکی را تجربه می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *