مطالعه‌ جدیدی نشان داده که احتمالا برخی بهبودیافتگان از بیماری کووید-۱۹ حتی پس از پایان عفونت در بدنشان، در آینده با مشکلات قلبی مواجه خواهند شد. در این پژوهش مشخص شد که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تا یک سال پس از ابتلا به این بیماری، بیشتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند. این افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر بود. با این حال، شدت آن برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد.

تاکنون به طور واضح مشخص شده که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پس از گذر از مرحله وخیم این بیماری، می‌توانند به بیماری‌های دیگری مبتلا شوند و عوارضی مثل خستگی، اختلال شناختی و اختلال در بویایی داشته باشند. اما همچنان کووید-۱۹ بیماری ناشناخته‌ای محسوب می‌شود، چرا که هنوز دقیقا ریشه آن و تاثیراتش روی بخش‌های مختلف بدن را نمی‌دانیم.

با این حال، اخیرا مقاله‌ای در «Nature Medicine» منتشر شده که به مشکلات قلبی عروقی ایجاد شده پس از ابتلا به کووید-۱۹ نگاه دقیق‌تری انداخته است. در این مطالعه پرونده قلبی عروقی ۱۵۰ هزار بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ در مقایسه با پرونده دو گروه بررسی شد. گروه اول پرونده افراد قبل از همه‌گیری و گروه دوم پرونده‌های بعد از همه‌گیری کرونا بود. مقایسه هر دو گروه از این جهت مهم است که ممکن است عوامل دیگری در دوران همه‌گیری روی سلامت قلبی مردم تاثیر گذاشته باشد.


  
محققان فارغ از اینکه پرونده‌های کووید-۱۹ را با چه گروهی مقایسه کردند، متوجه شدند که در ۱۲ ماه پس از ابتلا به کرونا، احتمال اینکه این بیماران مشکلات قلبی عروقی داشته باشند نسبت به بقیه افراد بیشتر است. آن‌ها تا ۵۲ درصد بیشتر از سایر افراد در خطر سکته قلبی بودند، تا ۷۲ درصد بیشتر به فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی آریتمی قلبی) مبتلا می‌شدند و تا دو برابر بیشتر در معرض التهاب قلبی مثل میوکاردیت قرار داشتند.

چرا این نتایج خطرناک است؟
این نتایج از جهتی خطرناک است که قلب به راحتی خودش را بازسازی نمی‌کند و چنین آسیب‌هایی تا آخر عمر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به علاوه، خطر ابتلا به چنین عوارضی پس از بهبودی از کووید-۱۹ حتی در افرادی که پیش‌زمینه بیماری خاصی را نداشتند، دیده می‌شود. 

با این حال، این نتایج از داده‌های سال اول همه‌گیری کرونا به دست آمده، یعنی زمانی که هنوز خبری از واریانت دلتا و امیکرون نبود. هنوز مشخص نیست که ایمنی به دست آمده با واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری چه تاثیری می‌تواند روی این نتایج بگذارد، اما برخی داده‌ها نشان می‌دهند که ایمنی به دست آمده تاثیر مثبت قابل توجهی در حفاظت بدن از ابتلا به عوارض پس از کرونا دارد.